Blog

Jeugd en jongeren: Taalsterker 

In 2016 kreeg Cubiss van de provincie Noord-Brabant de opdracht om specifiek aandacht te geven aan buitenschoolse taalactiviteiten voor jongeren die opgroeien in een taalzwakke omgeving. We hebben dit twee jaar gedaan onder de noemer Buitenschoolse taalactiviteiten voor taalzwakke jongeren. Die titel beviel ons eigenlijk vanaf het begin al niet, daarom kiezen we er vanaf nu voor om dit thema ‘Jeugd en jongeren: Taalsterker’ te noemen. Een positievere insteek en helderheid over de doelgroep. We richten ons met dit thema namelijk niet alleen op jongeren, maar op iedereen van 0 tot 18 jaar die qua taalaanbod wel een extra steuntje in de rug kan gebruiken.   

Naast deze nieuwe naam deel ik ook graag een aantal lessen die we de afgelopen 2 jaar geleerd hebben als het gaat om het organiseren van taalactiviteiten voor jongeren (ja inderdaad, onderstaande gaat dus wél specifiek over jongeren). 

Verboden woord 

Benoem niet dat een activiteit over taal gaat. Het merendeel van de jongeren die je wilt bereiken vindt taal namelijk helemaal niet interessant. Maar dat is het mooie van taal: het is een ingrediënt bij heel veel activiteiten. Zolang je je activiteiten maar organiseert met een ‘taalbril’ op, kun je heel veel activiteiten een taalcomponent meegeven. 

Wil je voorlichting geven over drugsgebruik? Start je bijeenkomst eens met het voorlezen van een fragment uit Afblijven van Carry Slee. Is het bijna Vaderdag? Laat jongeren zelf een ansichtkaart versieren met handlettering en op de andere kant een boodschap voor hun vader schrijven. Wil je naar buiten? Gebruik de site www.straatpoezie.nl en ga op zoek naar gedichten in jullie wijk of stad. Wat je ook doet, denk na over een talige invulling, maar benoem dat niet! 

De uitzondering op deze regel: Nieuwkomers. Zij zijn zich bewust van hun taalachterstand en hebben er ook dagelijks last van. Zij zijn dus wel gemotiveerd om met taal aan de slag te gaan en laten zich door het woordje taal niet afschrikken.

Try outs 

Organiseer proeflessen. Zo kunnen jongeren eerst rustig ontdekken of ze een activiteit echt leuk vinden. Maak ze ondertussen enthousiast voor een langere reeks. Als organiserende partij is het ook fijn om vast een indruk te krijgen van wat wel of juist niet werkt. 

Lage drempels 

Zorg voor lage drempels. Alles wat nieuw is, is spannend. Dit geldt voor heel veel mensen, maar zeker voor onzekere tieners.  Organiseer je een activiteit die nieuw is voor je doelgroep, op een locatie die ze nog niet kennen en ze weten niet wie er nog meer komt, dan maak je de drempel om de eerste keer te gaan torenhoog! 

Werk je bij een bibliotheek en wil je voor jongeren programmeren, dan adviseer ik je om contact op te nemen met de lokale jongerenwerkers. Zij hebben al contacten met jouw doelgroep, zij zijn dat bekende gezicht dat de drempel voor de jongeren kan verlagen. Ga eens samen om de tafel om te verkennen wat samenwerking kan opleveren. Of loop een dagdeel met elkaar mee, ik weet zeker dat dit tot verrassende nieuwe ideeën gaat leiden! 

Lokale rolmodellen 

Zet lokale helden in als rolmodellen. Wij deden dat bijvoorbeeld in het project Rap it up!. Bekijk hier een filmpje waarin een deelneemster vertelt wat ze ervan vond.  

Samen spelen, samen delen 

Ik zie veel samenwerkingen, tussen veel verschillende organisaties en dat is heel belangrijk. Wat vaak tussen wal en schip belandt, is het delen van de ervaringen binnen die organisaties. Neem je collega’s mee en overtuig ook hen ervan dat ze als sociaal werker/pedagogisch medewerker/jongerenwerker/beleidsmedewerker een rol hebben in het voorkomen van laaggeletterdheid. En vertel niet alleen dát je een activiteit hebt georganiseerd, maar ook waarom.  

Wil jij ook ‘iets’ met taal tijdens activiteiten voor jeugd en of jongeren? Neem dan contact met me op. Ik denk graag mee! 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.