Datum

Spoken Word

Jongeren aan het lezen krijgen valt niet mee. Maar lezen is natuurlijk niet de enige manier om met taal bezig te zijn! Organiseer urban-activiteiten voor én met jongeren en ontdek de grote rol die taal daarin speelt! 

Cubiss, Surplus en Bibliotheek Nieuwe Veste zochten samenwerking in de vorm van een serie Spoken Word-workshops voor het meidenwerk in Breda Zuid-West. De meiden volgden workshops van Spoken Word-artist Carmen Verduyn. Op deze manier werkten zij aan taal én aan hun zelfvertrouwen.

Het mooiste resultaat? De meiden spraken na de workshop onderling vaker Nederlands met elkaar.

We spraken Lisa van Weerdenburg (Jeugdwerker Surplus Breda) over haar meidengroep. Meiden tussen de 9 en 14 jaar, afkomstig uit vluchtelingengezinnen of van de tweede generatie. Ze zijn wel met taal bezig, maar niet persé met Nederlandse taal. Taal op school vinden ze stom.

“Het is heel moeilijk om kinderen enthousiast te maken voor iets wat niet bij hen past. Dat moet je dus niet doen. We gaan hoe dan ook met taal aan de slag, dus zeg jij maar wat je leuk vindt.” Lees het interview.

Workshop

Vervolgens werd Carmen Verduyn (jeugd- en jongerenwerker/Spoken Word-artist) erbij gehaald voor een workshop Spoken Word.

Bij Spoken Word vertaal je woorden in zinnen, je laat echt voelen wat je met je tekst bedoelt. Met gedragsregels: ben jezelf, pak je podium en maak geen excuses voor wat je gaat zeggen. Jij vertelt wat jij belangrijk vindt om te delen.

De meiden, echte doeners, begonnen met teksten schrijven: zet je pen op papier en schrijf 15 minuten. Lisa: “Zo krijg je meteen een goed beeld van wat er leeft onder de meiden. Daarna zijn we woorden gaan schrijven. Hoe schrijf je woorden. Hoe interpreteer je woorden? Wat betekenen die moeilijke woorden?” 

Stichting Books 4 Life heeft twee tassen vol boeken gedoneerd. De kinderboeken hebben de meiden mee naar huis genomen. De andere boeken hebben ze gebruikt voor Blackout poetry en ze hebben er een blijvende zwerfboekenkast mee versierd. De meiden leerden ook formuleren, zoals op een nette manier om de schaar vragen. Ook dan ben je met taal bezig.

Bij de afsluiting (feestje!) waren veel ouders aanwezig. De meiden lieten zien wat ze gedaan hebben. Breda Taal heeft de ouders geïnformeerd over taal- en digitale ondersteuning voor volwassenen. Een mooie bijkomstigheid.

Zonder dat ze het doorhadden werkten de meiden aan taal én aan hun zelfvertrouwen. Met heel veel plezier. Conclusie? Taal, schrijven en lezen wordt leuk als je het op een andere manier verpakt.

 

Dit artikel is opgenomen in de Cubissness (juni 2019). Artikelen in deze nieuwsbrief zijn:

Naar overzicht Actueel en Blogs >>