Datum

Fouten maken moet!

Uitdagende opdracht voor minor-studenten Avans Innovative Studio

Neem een twintigtal studenten vanuit verschillende opleidingen en uit verschillende landen van Europa, leg ze een uitdagend vraagstuk voor en kijk eens wat er gebeurt in twee weken tijd.

Dat was zo’n beetje de insteek die Cubiss had toen zij met de minor van Avans in zee ging; de minor Avans Innovative Studio. Het vraagstuk: ‘Hoe doorbreek je de cyclus van laaggeletterdheid?’. Over een uitdaging gesproken…

De uitdaging

Ieder kind een lezer! Een uitdaging voor Cubiss, bibliotheken, onderwijs en kinderopvang om samen dit doel te bereiken. Want wie -met plezier- kan lezen, kan de hele wereld aan en doet mee in onze steeds meer geletterde en multimediale maatschappij. Maar hoe pak je dat aan in een land waarin 1,3 miljoen mensen tussen de 16 en 65 jaar moeite hebben met lezen en schrijven? We vroegen het aan de minorstudenten van Avans Innovative Studio.

image001.png 

Wat deze minor bijzonder maakt, is de mix van studenten (verschillende opleidingen, verschillende nationaliteiten), de samenwerking met docenten en experts uit binnen- en buitenland en de snelheid waarmee je vraagstukken oplost. Iedere twee weken gaan de studenten op zoek naar een concrete oplossing voor een bestaand probleem. Zij onderzoeken, reflecteren op tussenproducten en verbeteren hun design. Zo komen zij tot outside-the-box-oplossingen. De groep bestaat uit zowel denkers als doeners, creatievelingen als niet- creatievelingen. Studenten leren binnen deze minor juíst door fouten te maken.

Het proces

De studenten gingen gelukkig niet helemaal onbeslagen ten ijs. De Cubiss-projecten Versterken Taalvaardigheid en Innovatie van de Educatieve Functie sloegen de handen ineen en zorgden voor een kick-off (in het Engels) met de nodige achtergrondinformatie, het vraagstuk en de beoogde doelgroepen. “How do you break the cycle of low literate NT1-families?"; met een insteek vanuit het jonge kind in een NT1-gezin.

Bij laaggeletterdheid denk ik helemaal niet aan gezinnen met jonge kinderen, ik denk eerder aan mensen als mijn oma!

Reactie Italiaanse studente

 

 

Wat we al snel zien, is dat de ene groep start met verdiepend onderzoek, terwijl de andere groep start met een brainstorm. Ieder kiest een eigen methode. Opvallend is wel dat niemand echt de straat op gaat of een bibliotheek binnenstapt.

Het is lastig om out-of-the-box te denken en vernieuwend te zijn; er is al zoveel geprobeerd!

 

 

Eerst struikelen...opstaan en (opnieuw) focussen

In eerste instantie komen de studenten niet met heel vernieuwende ideeën. Bovendien lijken ze zich te snel neer te leggen bij één idee. Pittige feedback van zowel de projectbegeleider als vanuit Cubiss en minimaal één struikelpartij per groep, zorgt er uiteindelijk voor dat er beweging komt en dat het dús interessant wordt. Er wordt gefocust, losse activiteiten worden ingebed en er wordt nagedacht over hoe de doelgroep bereikt kan worden. Gedragsverandering is daarbij ook een thema waar elke groep mee aan het worstelen slaat. We beginnen één van de belangrijkste uitgangspunten van deze minor te begrijpen: fouten maken moét!

De resultaten

Na twee weken worden we uitgenodigd om bij de eindpresentaties aanwezig te zijn. Wij hebben op onze beurt ‘het veld’ uitgenodigd. Het is mooi om te zien dat hier gehoor aan gegeven wordt vanuit bibliotheken, het onderzoeksveld en zelfs vanuit OCW.

Interessant, deze ‘tweewekensprint’! Er is sprake van voelbare energie en veel resultaat

Hermien Lankhorst, adviseur/onderzoeker

 

 

 

Van Toy Library tot Swingo

De vier groepen nemen ons –wederom op geheel eigen wijze– mee in hun denkproces en in hun uiteindelijke concept. Zo gaan we van een zogenaamde ‘Toy Library’ (een upgrade van de speel-o-theek), naar een kalender met dagelijkse speelse activiteiten voor zowel ouders als kinderen. En van het concept ‘Talk together’ (waar dagelijkse activiteiten zoals boodschappen doen een basis vormen voor ouders en kinderen om het gesprek vaker aan te gaan) naar het concept ‘Swingo’, waarin buurtsportwerkers sleutelfiguren zijn voor meertalige activiteiten in de buurt. Elke groep heeft bovendien concreet materiaal opgeleverd; puzzels, een kalender en een verbasterde bingo.

Bewustwording

We zien echter nog een heel ander resultaat: de bewustwording van het probleem bij deze jongeren zélf. Het ver-van-mijn-bed-probleem blijkt helemaal niet zo ver van hun bed te zijn. Bovendien treft het een veel jonger publiek dan zij dachten.

De afgelopen twee weken kwam voor mij alles samen: bewustwording, onderzoek, creativiteit, zakelijk omgaan met opdrachtgevers, ontwerpen en vooral druk bezig zijn.

 

 

De follow-up

Het waren twee interessante weken, waarin we uiteindelijk geen pasklare oplossing hebben gevonden voor het vraagstuk maar waar wél interessante aanknopingspunten gevonden zijn. Zo ziet Nieuwe Veste - Bibliotheek (Breda) bijvoorbeeld wel mogelijkheden voor een pilot op basis van één van deze ideeën. We zijn heel benieuwd!

Naar overzicht Actueel en Blogs >>