Blog

Vorige week zijn De Nationale Voorleesdagen begonnen. Met lezen in de spotlight wordt het pracht van verhalen weer even uitgelicht. In het nieuws kwamen verhalen deze week dan ook veel aanbod: van boekjes bij je Happy Meal tot sprookjes in de auto.  Een waar feest voor verhalenliefhebbers en een bron van inspiratie voor iedereen die met verhalen bezig is. Vandaar dat we graag enkele voorbeelden bespreken. Dus we slaan het boek open en beginnen met "er was eens...." 

Happy read, happy meal

Geen vega menu of groentesnacks die afgelopen week de McDonald's in het nieuws brachten, maar boeken. Voortaan kunnen klanten van de fastfoodketen kiezen of ze een speeltje of leesboekje als cadeau willen bij een Happy Meal. Met deze actie wil McDonald's lezen op een speelse manier stimuleren bij zowel kinderen als ouders. Als een waar verzamelitem worden de boekjes uitgebracht: twaalf stuks met iedere maand twee nieuwe exemplaren. Cressida Cowell, bekend van de boekenserie "Hoe tem je een draak" heeft de boekjes speciaal voor de McDonald's geschreven. Nu ben ik zelf geen vaste klant bij de McDonalds, al gaat een ijsje of milkshake er op zijn tijd wel in, maar deze actie vond ik zeker het benoemen waard. De McDonald's is namelijk best wel een 'familie-uitje. Na een kinderfeestje een frietje eten bij de McDonald's, vol spanning door de McDrive, spelen in de ballenbak, snel je Happy Meal openen op zoek naar de verrassing en met een beetje geluk een ballon mee naar huis nemen. Allemaal herinneringen, familiemomenten, van toen ik jong was. En nu heeft de fastfoodketen er nog zo'n familiemoment bij. Samen met je ouders een (voor)leesboekje lezen onder het genot van in mijn geval een milkshake met bananen smaak. 

Happy meal boekjes blog.png

Snelweg sprookjes

Beeld je eens in: je zit op de achterbank in de auto onderweg naar familie en luistert naar een sprookje. De auto rijd door een tunnel. Ineens speelt een tunnel ook in jouw verhaal een rol. Het lijkt wel magisch en langzaam word je daadwerkelijk in het sprookje getrokken.

Bij het horen van een automerk denk ik niet meteen aan lezen of verhalen. Zeker niet aangezien letters lijken te dansen op papier als ik in de auto zit. Volkswagen heeft hier verandering in gebracht. In samenwerking met De Nationale Voorleesdagen en Herman en Babette van Veen heeft Volkswagen “Snelweg Sprookjes” in het leven geroepen. Snelweg Sprookjes is een interactieve luisterapp, speciaal voor kinderen. De sprookjes zijn afgestemd op objecten langs de snelweg, het tijdstip, het weer en overige verkeer. De buitenwereld speelt een actieve rol in de luisterverhalen. En dat is waarom de Snelweg Sprookjes zijn ontwikkeld. Kinderen kijken tegenwoordig vaker naar een beeldscherm dan naar buiten. Ook in de auto. Met de app wil Volkswagen schermtijd verminderen én kinderen bezig laten zijn met taal en fantasie. Ook in dit concept staat een moment voor het gezin centraal. De verhalen kunnen namelijk via het audiosysteem in de auto geluisterd worden.  Nee, ik wil geen reclame maken voor Volkswagen, al ben ik wel fan van Volkswagen busjes, maar persoonlijk vind ik dit een super tof concept. Sprookjes die inspelen op de omgeving. Ik zie het al voor me: de wind waait, je rijd langs windmolens en de karakters in je sprookje vliegen bijna mee met de wind, op naar het volgende hoofdstuk. Helemaal fantastisch!

snelweg sprookjes blog.png

Ontspoord

Tenslotte kwam ook de NS vorige week met een verhalend concept: Ontspoord. Met Ontspoord word je via WhatsApp meegenomen in een verhaal. Niet zomaar een lap tekst, maar dagelijkse berichten die het verhaal vertellen. Een week lang word je meegenomen in een verhaal waarin je getuige bent van een bloedstollende klopjacht. Hoe werkt het? Je meld je aan bij Ontspoord en krijgt enkele contacten toegestuurd. Dit zijn de hoofdpersonen van het verhaal. Vervolgens ontvang je een week lang bericht van hen. Ik zie Ontspoord als een verhaal in een modern jasje. Het sluit aan bij de huidige maatschappij. Natuurlijk is de NS geen vreemde als het gaat om leescampagnes. Denk aan gratis reizen met het boekenweekgeschenk of de NS Publieksprijs. Daarbij past lezen ook bij mijn beeld van de trein: op zaterdag met de trein richting familie in Zeeland met een boek dat al weken op het nachtkastje ligt. De trein is voor mij een moment waar ik eindelijk tijd heb om in een spannend boek te duiken. Toch lijkt het tegenwoordig zeldzamer te worden. Gebogen nekken, ogen die kijken naar een telefoonbeeldscherm. Dat is eerder de standaard. Iemand die opgaat in een boek niet. Als je het mij vraagt is het precies dit dat het concept van Ontspoord zo goed maakt. De verhalen worden naar het scherm gebracht. Het is interactief, passend bij de huidige maatschappij en passend bij een grote doelgroep die met de trein reist. 

Ontspoord blog.jpg

Wijze lessen

Oké, en wat nu? Ik heb deze pareltjes besproken, maar wat heb je aan deze informatie. Wel, ik denk dat deze verhaal voorbeelden een aantal wijze lessen bevatten.

De eerste les is denk ik het inzetten van bestaande technieken. Interactieve verhalen zoals de Snelweg Sprookjes of de chat fiction waarop Ontspoord is gebaseerd. Het zijn bestaande technieken. Misschien dat bij het toepassen van het concept, deze technieken een klein beetje zijn aangepast. Bij de kern zijn deze technieken niet iets nieuws. Ik denk dat het belangrijk is om bij het ontwikkelen en bedenken van een concept, bestaande mogelijkheden te exploreren. Wat kan er al? En hoe kunnen we dat wat bestaat gebruiken? 

Daarnaast laten deze voorbeelden samenwerkingen zien. De McDonald's, Volkswagen en NS zijn grote namen. Niet alle bovenstaande voorbeelden zijn ontstaan uit samenwerkingen, maar het ze laten wel zien dat grote merken soms bezig zijn met onderwerpen waarvan je het niet verwacht. Lezen en een automerk bijvoorbeeld. Ik denk dat de voorbeelden van Snelweg Sprookjes, voorleesboekjes bij je Happy Meal en Ontspoord inspireren tot groot denken. Benader eens een groot bedrijf voor een samenwerking omtrent een campagne. Niet geschoten is altijd mis en wie weet ontstaan er wel veel mogelijkheden. 

(Nog) geen einde met een 'en ze leefde nog lang en gelukkig'. Wel hoop ik dat deze concepten inspiratie geven om te doen. Om aan de slag te gaan met het bedenken en uitwerken van concepten omtrent lezen of andere maatschappelijke onderwerpen. Mij hebben ze in ieder geval zeker kriebels gegeven naar meer. 


Binnen Cubiss is Eline Somers adviseur op onder andere het gebied van impact. Daarnaast helpt Eline mee in de communicatie van verschillende projecten. Met een achtergrond in de creatieve communicatie en concepting is ze altijd in voor een creatieve brainstorm. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Laatste blogs van Eline Somers