Duurzame infrastructuur
Duurzame infrastructuur behelst het versterken, verbinden en verduurzamen van lokale en regionale initiatieven voor het versterken van de taalvaardigheid in Brabant.
Bij het terugdringen van de laaggeletterdheid in Brabant bestaat aandacht voor zowel het voorkomen als bestrijden van taalachterstanden. De inspanningen helpen burgers zodat zij beschikken over de benodigde startkwalificaties voor de arbeidsmarkt en de sociale veerkracht om zelfredzaam te participeren in de samenleving. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan het bevorderen van de maatschappelijke en economische participatie van de Brabantse burger.
Onderzoek

Arbeidsmarktregio in beeld
Veel inwoners van Nederland beschikken over onvoldoende basisvaardigheden om (volwaardig) te kunnen deelnemen aan deze huidige samenleving. Onder basisvaardigheden verstaan we lezen, schrijven en rekenen, maar ook digitale, financiële, sociale en juridische, en gezondheidsvaardigheden (de zogenaamde ‘Schijf van vijf basisvaardigheden’). Er is een rapportage gemaakt voor elk van de vijf Brabantse arbeidsmarktregio's. Centraal staan burgers met onvoldoende taal-, digitale, gezondheids- en financiële vaardigheden.

Ken uw doelgroep
Maar hoe is de groep laaggeletterden samengesteld? In welke wijken wonen zij? Hoe kunt u hen het beste ondersteunen? En wat betekent dit voor de dienstverlening van uw organisatie?
Ken uw doelgroep van Cubiss geeft antwoorden op deze vragen. Het geeft u inzicht in welke mate een gemeente te maken heeft met kwetsbare groepen en in welke wijken en kernen een oververtegenwoordiging is van laaggeletterden en andere maatschappelijke kwetsbaren. In 2015 en 2016 is bij alle Brabantse en Limburgse gemeentes de Ken uw doelgroep-analyse toegepast. Er wordt gewerkt aan nieuwe analyses.
Markteffect
In 2018 hebben we een eerste taalmeting gedaan door gebruik te maken van de Taalmeter 1F, ontwikkeld door Stichting Lezen en Schrijven. De hoofdvraag van het onderzoek was: welk percentage van de Brabanders haalt de taaltest niet. Deze Taalmeting hebben we een jaar later herhaald.
Hoe staan we er nu voor? Bekijk de metingen en de presentatie waarin we de nul- en eenmeting naast elkaar leggen.
Kennisdelingsbijeenkomsten
In juni 2020 hebben we voor de Brabantse bibliotheken twee online kennisdelingsbijeenkomsten 'Digitale inclusie' georganiseerd.
In de bijeenkomst in juni deelden medewerkers van Brabantse kopgroep bibliotheken via interviews hun IDO-ervaringen met de overige Brabantse bibliotheken.
In het najaar 2020 vertelden drie frontofficemedewerkers die het IDO bemannen over de vragen die gesteld werden, bereiken van de doelgroep en algemene informatie. Ook was er aandacht voor de communicatie.
Taalambassadeurs
Taalambassadeurs zijn ervaringsdeskundigen. Zij werken met laaggeletterden of waren zelf laaggeletterd en weten als geen ander hoe belangrijk taal is om mee te komen in de samenleving. Cubiss is ontzettend blij met de Brabantse taalambassadeurs en heeft een aantal bijzondere verhalen gebundeld in een boekje.
Publicatie camouflage
Het overkomt je als je er niet op bedacht bent: indirect leren. Je bekijkt een natuurdocumentaire ter ontspanning, maar bij de aftiteling weet je wel precies hoe een bijenkolonie in elkaar steekt. En ook jij ging voor de grap aan de slag met de moestuintjes van Albert Heijn, maar ontwikkelt gaandeweg groene vingers terwijl je alles ontdekt over kweken, verzorgen en oogsten. Ook als bibliotheekprofessional kun je dit indirect leren inzetten om jouw doelen te bereiken, zonder deze expliciet te benoemen. In de publicatie Leren door te camoufleren lees je alles over indirect leren.
Medeklinkers
Medeklinkers is een kort programma van 3 afleveringen bij Omroep Tilburg. Het programma gaat over laaggeletterdheid in de regio Tilburg. De serie laat een reeks portretten zien van mensen uit Tilburg en omgeving die hun lees- en schrijfniveau verbeteren. Bekijk hieronder de afleveringen.
Aflevering 1:
Hoe ontstaat laaggeletterdheid en wat kun je eraan doen?
Aflevering 2:
Trots: een nieuwe wereld gaat open
Aflevering 3:
Het verhaal van Sigrid.
Met inleiding van Ferry van der Sanden
Taalhuizen en IDO's

Digitale inclusie en IDO
Bibliotheken intensiveren de cursussen digivaardigheid om meer mensen zelfredzamer te maken. Daarnaast is er het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) waar mensen terechtkunnen met vragen rondom de digitale overheid en andere instanties.
Bekijk de relevante informatie over het programma Digitale inclusie voor Brabantse bibliotheken (informatie, aanbod en inspiratie).
Erasmus+
Cubiss onderzocht, in samenwerking met de Nieuwe Veste, Curio (voorheen ROC West-Brabant), Stichting Lezen en Schrijven en drie Europese partners, hoe de huidige aanpak van (digi)Taalhuizen kan worden uitgebreid naar een bredere aanpak van alle basisvaardigheden.
De ervaringen en nieuwe inzichten zijn uitgewerkt in drie bezoekverslagen, twee case studies en een doorontwikkelde toolkit voor (digi)Taalhuizen. Hierin zijn instrumenten verzameld die kunnen helpen bij de oprichting, werking en kwaliteitsborging van (digi)Taalhuizen.
Trends en ontwikkelingen
Aan de hand van deskresearch zijn relevante trends en ontwikkelingen in kaart gebracht die verband houden met de vier thema’s van het project ‘Versterken taalvaardigheid’. Daarbij is gebruik gemaakt van publicaties (cijfermateriaal, onderzoeken en artikelen) van gerenommeerde instituten en instanties en van expertisecentra en (regionale) brancheorganisaties.
De vraag die daarbij centraal stond was: welke veranderingen en uitdagingen met betrekking tot de genoemde thema’s kunnen we de komende
jaren verwachten en wat betekent dat voor het welzijn en welbevinden van de verschillende Brabantse doelgroepen.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Yvonne van den Berg via y.vandenberg@cubiss.nl.