Bibliotheken intensiveren de cursussen digivaardigheid om meer mensen zelfredzamer te maken. Daarnaast is er het Informatiepunt Digitale Overheid waar mensen terecht kunnen met vragen. Bekijk hier alle relevante informatie over het programma Digitale inclusie voor Brabantse, Limburgse en Utrechtse bibliotheken.
Heb je vragen? In deze lijst vind je de namen van de Cubiss IDO aviseurs per bibliotheek.
SPN heeft materialen ontwikkeld om bibliotheken handvatten te geven hun IDO-verhaal over te brengen richting de gemeente (of andere partners):
De materialen hebben aanpasbare tekstvlakken, je kunt de situatie van jouw bibliotheek hierin vermelden. Het lettertype sluit automatisch aan bij de opmaak, heel handig! Meer informatie en de materialen vind je hier.
De KB en VOB hebben de directies van bibliotheken en POI’s een brief gestuurd over de financiering van de IDO's. In de brief staan concrete stappen die bibliotheken nu kunnen zetten.
Er is ook een landelijk ontwikkelde praatplaat beschikbaar. In aanvulling op deze praatplaat is vanuit de Stuurgroep Basisvaardigheden een argumentenkaart opgesteld waarin lokale argumenten zijn opgenomen ter illustratie van de kracht van jullie IDO. De praatplaat en argumentenkaart kun je gebruiken in je gesprek met de gemeente. Waarschijnlijk komt er nog een lokaal aanpasbare praatplaat vanuit SPN.
We volgen de ontwikkelingen vanuit Cubiss én de Stuurgroep Basisvaardigheden nauwlettend en ondernemen vervolgactie zodra er meer nieuws is.
Bibliotheken bieden cursussen digivaardigheid om burgers zelfredzamer te maken. Daarnaast is er een Informatiepunt Digitale Overheid waar mensen terecht kunnen met vragen.
Er wordt zowel op landelijk als op provinciaal niveau dienstverlening rond IDO aangeboden, bijvoorbeeld op het gebied van deskundigheidsbevordering, beleid, marketing & communicatie, sociaal-educatieve kaart en monitoring.
Blijf op de hoogte van actuele ontwikkelingen en hoe collega bibliotheken het programma Digitale inclusie in de praktijk uitwerken. Maak gebruik van elkaars ervaringen.
Mensen die moeite hebben met computers en internet worden doorverwezen naar een bibliotheek in de buurt. Hier kunnen ze deelnemen aan cursussen rond digivaardigheden, zoals Klik & Tik en DigiSterker.
Mensen kunnen terecht bij de Informatiepunten Digitale Overheid als zij vragen hebben over de overheid. Bibliotheken huisvesten deze informatiepunten.
De publieke dienstverleners waarmee bibliotheken samenwerken binnen het Informatiepunt Digitale Overheid zijn verenigd in het Netwerk van Publieke Dienstverleners (NPD) om namens de overheid taken uit te voeren.
In deze lijst vind je de namen van de IDO contactpersonen.
Hoe wil je de IDO dienstverlening inbedden in je bibliotheek? Hoe wil je het IDO positioneren?
Training van de medewerkers vormt een belangrijk onderdeel van het programma Digitale inclusie. Het is belangrijk dat de IDO-medewerkers de informatie van de samenwerkingspartners in het Netwerk van Publieke Dienstverleners goed weten te vinden en zich kunnen inleven in de klant. De IDO-medewerker is tenslotte wegwijzer en doorverwijzer.
Blijf op de hoogte van alle actuele ontwikkelingen binnen het programma Digitale inclusie en het Informatiepunt Digitale Overheid!
De missie van Digitale inclusie in beeld is: bijdragen aan een inclusieve, toegankelijke en rechtvaardige (online) samenleving. Om deze missie te bereiken reflecteren we in dialoog met alle betrokkenen op de snel digitaliserende samenleving en gerelateerde sociaal-politieke thema’s. Middels participatief en praktijkgericht onderzoek willen we bijdragen aan beleid en interventies die aansluiten bij de behoeften en leefwereld van mensen en dus kansrijker zijn. Juist voor mensen die leven met kwetsbaar makende omstandigheden.
Onderstaande documenten geven je handvatten bij het ontwikkelen van beleid rondom het programma Digitale inclusie en het Informatiepunt Digitale Overheid!
Voor de medewerker, kartrekker en vrijwilliger van het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) zijn nu richtinggevende profielen beschikbaar.
De profielen voor de medewerker en de kartrekker beschrijven de resultaatgebieden, hoofdtaken, interne en externe contacten, en competenties (kennis, vaardigheden en persoonskenmerken). Voor de vrijwilliger is een wervingstekst opgesteld met taken, persoonskenmerken en praktische zaken.
Profiel IDO kartrekker
Profiel IDO medewerker
Profiel IDO vrijwilliger
Hoe ga je om met privacygevoelige vragen? Waar help je wel mee en waarmee niet? Hoe zeg je klantgericht nee en hoe verwijs je warm door, rekening houdend met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)?
Vind tips en handvatten in de handreiking Hulp bieden binnen het Informatiepunt Digitale Overheid >>
Zowel landelijk als provinciaal is er veel ondersteuningsmateriaal rond digitale inclusie beschikbaar. Maak er gebruik van!
Vanuit het landelijke programma én vanuit de POI’s is er veel ondersteuningsmateriaal rond digitale inclusie beschikbaar.
Sluit met jouw bibliotheek aan bij de landelijke campagne.
De sociaal-educatieve kaart toont de activiteiten van bibliotheken én hun (lokale) partners op het gebied van basisvaardigheden. Lees hier meer over het belang en het gebruik van de sociaal-educatieve kaart.
Voer de gegevens van je lokale netwerk in G!DS in. Zo realiseer je een lokale sociaal-educatieve kaart om eenvoudig mee door te verwijzen naar lokaal cursusaanbod.
Dit filmpje laat in een paar minuten zien wat je nodig hebt en hoe je te werk gaat bij het invoeren van aanbod in G!DS.
Bekijk de animatievideo die een korte visuele samenvatting van het stappenplan van de sociaal-educatieve kaart geeft.
Deze video en nog veel meer informatie vind je ook in de BiebtoBiebgroep BBV&G!DS; Bibliotheken.
Meten = weten. Bekijk hier welke instrumenten worden ingezet om de effecten van het Informatiepunt Digitale Overheid te monitoren.
Bibliotheken met een IDO worden vanuit de subsidieregeling verzocht om output rondom het IDO te registreren, zoals het aantal en type gestelde vragen.
Hoe het werkt en wat het oplevert lees je hier >>
De Rijksoverheid heeft een boekje uitgebracht met de feiten en cijfers omtrent Digitale Inclusie 2019-2020. Het gaat over wat het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft gedaan om iedereen mee te laten doen in de (digitale) samenleving.
Wil je nog meer inspiratie en informatie? Bekijk hier alle kennisdelingsbijeenkomsten en hoe collega bibliotheken het programma Digitale inclusie in de praktijk uitwerken. Je vindt op deze pagina ook een Q&A over het IDO, het magazine De bibliotheek biedt hulp bij Belastingaangifte, de laatste stappen die je moet zetten voordat je een IDO opent, en nog veel meer inspiratie.
Neem voor meer informatie over het programma Digitale inclusie contact op met Yvonne van den Berg (projectleider Brabant) of Dionne Klein (projectleider Limburg).