Datum

Een zak vol ongeopende brieven

Laaggeletterdheid vraagt onze dringende aandacht, vooral de bestrijding ervan. Zie ook het artikel over Hoger Bereik in deze nieuwsbrief. Bestrijding begint bij bewustwording en de rol van de bibliotheek hierbij is van groot belang.

Plastic zak vol ongeopende brieven

'Wonen Limburg' vermoedde vorig jaar dat een flink deel van haar huurders laaggeletterd is. Zij vertelde over een huurder die met een plastic zak vol ongeopende brieven naar de balie van zijn corporatie is gegaan. De betreffende huurder heeft dan een flink probleem, maar de woningcorporatie ook.

Wonen Limburg vroeg de bibliotheek om hulp. Cindy Tholen van Bibliorura bedacht samen met Cubiss een aanpak. Wonen Limburg werkt met meerdere buurtwinkels. We koppelden de buurtwinkels en de taalhuiscoördinatoren en/of specialisten basisvaardigheden van de bibliotheek in die regio aan elkaar.

Medewerkers van zes bibliotheken gaven elk een presentatie aan de ‘eigen’ buurtwinkelmedewerkers over laaggeletterdheid, bewustwording en doorverwijzing. Zodra er kennis over het thema én een vertrouwensband met de huurder is, kunnen problemen rond laaggeletterdheid eerder door de medewerkers van de woningcorporaties bespreekbaar worden gemaakt met de huurder.

Tijdens deze bijeenkomsten deelden de bibliotheken de lokale cijfers rond laaggeletterdheid. Deze cijfers komen uit het onderzoek Ken uw doelgroep.

Buurtwinkelmedewerkers zagen hoe groot het probleem is in de buurten waar de buurtwinkels zijn gevestigd.

Ook vertelden de bibliotheken over de activiteiten die zij of het TaalHuis rond laaggeletterdheid organiseren, denk aan digisterker of Klik en Tik.

En nu?

De presentaties van de bibliotheken zijn goed ontvangen door de buurtwinkelmedewerkers. Ook kwamen er uit de bijeenkomsten leuke ideeën naar voren voor een eventueel vervolg.

Nu het tussen de oren zit, is het zaak om dit onderwerp zo goed mogelijk onder de aandacht te blijven brengen. Wonen Limburg, de bibliotheken en Cubiss blijven in gesprek over hoe we vervolg kunnen geven aan deze informatiecampagne.

Meer weten?

Neem contact op met Ivette Sprooten.

 

Dit artikel is opgenomen in de Cubissness (oktober 2019). Artikelen in deze nieuwsbrief zijn:

Naar overzicht Actueel en Blogs >>