Datum

Frisse Denkkracht, hoe staat het ermee?

In zowel Brabant als Limburg werkt Cubiss dit jaar met ‘Frisse Denkkracht’-trajecten. In Limburg en Brabant zijn tien bibliotheken aan de slag gegaan met een vraagstuk waar geen eenvoudig antwoord op is te geven. Hoe staat het nu met die trajecten? Frederik Theuwis, projectleider bibliotheekinnovatie bij Cubiss, vraagt het aan collega Lonneke Jans, die verschillende trajecten in Limburg begeleidt.

Frederik: “Deze trajecten volgen een nieuwe werkwijze. Wat heeft jou zelf verbaasd bij de uitvoering ervan?”
Lonneke: “Bij elke sessie voel ik een soort nervositeit. Doen de medewerkers wel mee? Lukt het om tot een uitvoerbaar concept te komen? We sturen ze namelijk bewust eerst de verkeerde kant op en daarna wordt alles pas duidelijk. We hebben nu tien sessies achter de rug en bij alle tien keer is het gelukt!”

“Wat gepland was, maar me toch wel verbaasd heeft, is dat de tijdgebonden werkwijze zo goed werkt. Ik herinner me deelnemers die zeiden: “Doordat jullie een superstrakke planning hadden, bleef ik scherp en geactiveerd”.”

“En dan zijn er ook nog de absurde ideeën die we horen langskomen. We sporen de deelnemers expres aan om buiten het normale te denken. Dat blijft leuk. Zo heb ik nog steeds het beeld voor me dat een bibliotheek een modderpoel wilde creëren om 0- tot 6-jarigen meer ‘tactiele’ educatie in de bieb te bieden, haha. En het mooie is, we hebben dit idee ook omgevormd tot iets wat ze echt binnenkort in de herfstvakantie gaan doen.”

“Wat valt op bij de vraagstukken van de bibliotheken?”
“Er zijn veel vraagstukken rondom educatie. De groep gebruikers tussen 4 en 23 jaar staat echt centraal. Er is een urgentiegevoel om nieuwe kansen te vinden met net andere doelgroepen binnen deze grote groep. Ook zien we dat de vraagstukken zich vooral richten op connectie, niet op collectie.”

“En wat hebben de bibliotheken geleerd van de sessies?”
“HKW. Dat is echt een begrip geworden voor de deelnemers. ‘Hoe Kunnen We...’-vragen, daarmee zetten we de deelnemers aan de slag. Het doorbreekt hoe er gewoonlijk wordt gedacht over uitdagingen. Hiermee zetten de deelnemers hun creatieve brein aan.
Ook geven deelnemers terug dat zij de kleine simpele dingen die wij anders doen nu introduceren in andere overleggen. Bijvoorbeeld muziek aanzetten of geen tafel bij de vergadering. Andere indrukken leiden tot ander gedrag en andere oplossingen.”

“En wat leren wij zelf van de sessies?”
“Er zit gewoon heel veel creativiteit in de sector. Maar dat wisten we eigenlijk al. We hebben de deelnemers ook anders leren kennen. Velen kenden we al, maar doordat we nu ook kennis en kunde van buiten het werk betrekken, leren we andere kanten van hen kennen. We leren ze kennen als mens, niet alleen als bibliotheekprofessional.”

“Met veel trajecten zijn we nog bezig, maar ik ben benieuwd. Zijn er al successen die gevierd kunnen worden?”
“We zijn inderdaad nog bezig, maar sturen dus wel aan op een werkbaar idee in de eerste sessie. Dat levert nu al concrete ideeën op, die we vervolgens in de praktijk gaan toetsen. Een erg kansrijk idee wat is ontstaan is volgens mij een escaperoom waarin ouder en kind van elkaar afhankelijk zijn, terwijl ze ieder aparte opdrachten krijgen over hun leesgewoontes en kennis. Zo kan er een boeiende dialoog ontstaat tussen ouder en kind. Ik ben erg benieuwd naar de uitvoering van dit idee.”

 “En wat kunnen de bibliotheken nog van ons verwachten in de laatste maanden van 2019?”
“Een Get Started!-pakketje. Zoals verwacht zijn we nu in de fase van uitvoering beland. Daar gaan we ze actief mee helpen. En meteen hebben we dan ook een pakket van tools voor bibliotheken die zelf aan de gang willen. Daarnaast zijn 60 studenten bezig met twee ingebrachte vraagstukken. Een enorme hulp die we binnenkort tot bloei zullen zien komen.”

“En dan is er natuurlijk ook Co-Lab op 14 november. Op Co-Lab presenteren we hoe we met kleine aanpassingen innovatie mogelijk maken. Ook presenteren we de werkbare prototypes die uit de sessies zijn gekomen. We hebben flink gezaaid, nu is het tijd om te oogsten en te delen!”

 

Contact

Meer weten over hoe je een ‘Frisse Denkkracht’-traject in jouw organisatie kunt toepassen? Neem contact op met Lonneke Jans.

 

Dit artikel is opgenomen in de Cubissness (oktober 2019). Artikelen in deze nieuwsbrief zijn:

Naar overzicht Actueel en Blogs >>