Blog

Vergroten Mediawijsheid: klaar voor volgende stap!

Een blog door Ingrid de Jong van Cubiss

We staan op een kantelpunt. Cubiss heeft de afgelopen twee jaar met verschillende samenwerkingspartners mediawijsheid met concrete activiteiten op de kaart gezet bij scholen in Noord-Brabant. Nu is de tijd rijp dat we scholen de omslag laten maken: borg een strategische aanpak digitale geletterdheid binnen het onderwijs!

Dat betekent dat de rol van Cubiss verandert. Twee jaar geleden was het essentieel om aan de bel te trekken en awareness te creëren om scholen bewust te maken het thema mediawijsheid op te pakken. We hebben volop producten ontwikkeld en activiteiten georganiseerd die reuring veroorzaakten:

  • Met de MakersBuzz hebben we in 2016 en 2017 in totaal maar liefst 4.000 leerlingen en ruim 500 onderwijsprofessionals, docenten en bibliothecarissen bereikt.
  • De MediaLab Festivals op diverse plekken in de provincie zijn door bijna 4.200 leerlingen van bijna 80 scholen bezocht.
  • Met de MediaBattle hebben 48 schoolklassen ervaren dat slim zoeken soms boven parate kennis gaat; via de uitzendingen op Omroep Brabant en afleveringen op YouTube bereiken we nog eens honderden kijkers.

En dan heb ik het nog niet over de 6 edities van onze digitale magazines over mediawijsheid in het onderwijs, de 5-delige doorgaande lijn mediawijsheid en het inspiratiedocument Samenwerken aan digitale geletterdheid. Kortom, we hebben mediawijsheid, als onderdeel van digitale geletterdheid, behoorlijk op de kaart gezet.

Borg een strategische aanpak digitale geletterdheid binnen het onderwijs!

Begin klein om het groot te kunnen maken
Met bovenstaande activiteiten bereikte Cubiss de voorlopers op scholen. Fanatieke docenten die het MediaLab Festival met hun klas bezoeken, BeeBots in huis halen om te leren programmeren of een aantal lessen mediawijsheid per jaar verzorgen. Ons advies was, is én blijft om als school klein te beginnen. Mediawijsheid is een kwestie van doen. Die BeeBots en andere programmeerlessen zijn nodig om op door te pakken en bottom-up urgentie te geven aan het thema. We zien nu dat schoolleiders inzien dat mediawijsheid en digitale geletterdheid groter en belangrijker zijn dan alleen apparatuur de klaslokalen binnenhalen. Zij vragen zich af wat het betekent voor hun organisatie: een nieuwe generatie klaarstomen voor hun toekomst in de 21e eeuw. En zij willen weten hoe ze dit top-down verder de organisatie in kunnen brengen en de uitvoerders - de docent voor de klas – hierin kunnen faciliteren. Zodat de praktijk aan de schoolvisie verbonden wordt en vice versa. 

Hoe digitaal geletterd zijn leerlingen?
Scholen zijn, vaak met hulp van bibliotheken, inmiddels in staat om zelf op activiteitenniveau met mediawijsheid aan de slag te gaan. Dat verandert de vraag van scholen. En die vraag is steeds vaker of we de scholen kunnen helpen hun visie te ontwikkelen en digitale geletterdheid binnen het schoolbeleid te borgen. Dat is dus wat Cubiss in 2018 gaat doen! Onze Mediawijsheid Meter kan hiervoor een startpunt vormen. Het biedt scholen inzicht in hoe mediawijs leerlingen en docenten al zijn en waar het nog aan ontbreekt. Cubiss brengt samen met de school en eventueel de betrokken bibliotheek in kaart wat er nodig is en stippelt een passende route uit om de ambities te behalen. Door een jaar later opnieuw te meten worden de inspanningen tastbaar. Via het interactieve netwerkplatform MediaPakt en de meet-ups in de regio bieden we scholen - samen met de bibliotheek als partner - bovendien inspiratie, kennis en handvatten om mediawijsheid te borgen binnen het schoolbeleid.

We hebben Cubiss de afgelopen twee jaar gepositioneerd als kennispartner voor organisaties als KB, Mediawijzer.net en Kennisnet. Samen geven we digitale geletterdheid handen en voeten en begeleiden we het onderwijs daarin. In 2018 gaat Cubiss daar, in een iets andere rol, onverminderd mee door!

Benieuwd wat Cubiss voor jouw school of organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op.

Naar overzicht Actueel en Blogs >>