Blog

Masterclass Mediawijsheid voor CLICK

De link tussen cultuuronderwijs en mediawijsheid

Wat kunnen kunstvakdocenten en leerkrachten samen ondernemen om cultuureducatie betekenisvol te maken voor kinderen? Dat onderzoeken de deelnemers van CLICK. Met CLICK bieden Provincie Noord-Brabant, Fontys Hogescholen en Stichting Cultlab, talentvolle kunstvakdocenten en leerkrachten een ontwikkeltraject aan. In april heeft Cubiss binnen dit traject twee masterclasses gegeven. Eentje over mediawijsheid en de andere over maakonderwijs.

Wat is de link tussen cultuuronderwijs en mediawijsheid? Was het eerste wat adviseur Mickey Touwslager en Sophie Vijgen zich afvroegen. Het antwoord was snel gevonden. Bij beide draait het om een onderzoekende en creatieve houding.

Design thinking

Daarom lieten ze de deelnemers van de masterclass over mediawijsheid kennismaken met Design Thinking. De deelnemers ontwikkelden een lesactiviteit waarbij de koppeling tussen cultuureducatie en mediawijsheid centraal stond. De masterclass vond plaats in Microsoft Teams en de resultaten werden gedeeld via Padlet. De reacties waren enthousiast. “Fijn dat het praktisch en toepasbaar was.’’

Materiaal per post

Tijdens de masterclass over Maakonderwijs was de afstand in eerste instantie een uitdaging. Hoe ga je samen iets maken tijdens een onlinebijeenkomst? Ook hier vonden Lonneke Jans en Maxim van Someren snel een oplossing. Alle deelnemers ontvingen via de post een pakket met materialen dat in samenwerking met Conrad was samengesteld.

Bouw een kettingreactie

Na de uitleg over wat maakonderwijs is kregen de deelnemers de opdracht om een kettingreactie te bouwen. Via Jitsi werden de resultaten gedeeld. Van kaarsen die scherpe objecten richting ballonnen schieten tot kettingreacties die van het scherm van de ene deelnemers naar de andere gingen.

Kennis vergroten is belangrijk

Cubiss vindt het belangrijk dat leraren hun kennis rond digitale geletterdheid vergroten. “Het professionaliseren van docenten is nodig om digitale geletterdheid en structurele plek in het onderwijs te geven”, aldus projectleider Vergroten Mediawijsheid Ingrid de Jong. “Daarom vinden we het belangrijk om aan Click bij te dragen.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Laatste blogs van Ingrid de Jong