Blog
Digi-Dinsdag – Horen, zien en... zingen?!
Elke tweede dinsdag van de maand is het Digi-Dinsdag bij Cubiss. Op die dag komt er een blog van adviseur Barry Kuijpers online over digitale geletterdheid met daarbij interessante links naar nieuws, kennis of mooie voorbeelden. Zo ben jij weer helemaal op de hoogte!
De Kennissessie ‘Van prikkels tot rust: adviezen voor ontspannen mediaopvoeding’ (georganiseerd door Netwerk Mediawijsheid in het kader van de Media Ukkie Dagen) inspireerde me deze maand. Vooral de bijdrage van Monique Thoonsen, pedagoog en expert zintuiglijke prikkelverwerking bij 7 Zintuigen, maakte iets bij me los. Daarom ga ik in deze blog een rondje langs de 5 oorspronkelijke zintuigen…
Horen
Ik hoorde op de radio een van mijn favoriete dj's reageren op een nieuwsbericht over een verbod op sociale media voor kinderen onder de veertien. “Dat zouden we hier ook moeten hebben,” vertelde de beste man. Beste man, dat hebben we hier (in principe) ook. TikTok mag niet onder de 13. Hetzelfde geldt voor Snapchat en Instagram. De leeftijdsgrens bij Whatsapp? 16 jaar. Maar ze doen het toch en wij laten het toe. Hmm…
Ik hoorde in de POKI podcast (tip!) over Google en Apple die samen een spraakassistent gaan ontwikkelen. En over Suno.ai waarmee je in een handomdraai je eigen liedje maakt. Zo bizar… en de ontwikkelingen in AI blijven me maar omverblazen. Tekst, afbeeldingen, video en nu dus ook muziek. Iedereen met een computer en internet kan nu in een handomdraai een liedje maken. Hmm…
Zien
Ik zag op LinkedIn een video voorbijkomen van een school die voor alle leerlingen in groep 1 en 2 een regenpak had aangeschaft. Zo konden ze ondanks de regen toch lekker buitenspelen. Daar werd ik blij van. Lekker buitenspelen in de modder. Zonder scherm. Fijn!
Ik zag in de eerder genoemde Kennissessie ‘Van prikkels tot rust: adviezen voor ontspannen mediaopvoeding’ veel van de 200 deelnemers hun zorgen uiten over de schermtijd van jonge kinderen. De onbewaakte, zelfstandige schermtijd wel te verstaan. De tablet als zoethoudertje. Ouders die moeite hebben het goede voorbeeld te geven en wel de voordelen op korte termijn zien, maar niet de nadelen op lange termijn. Zorgelijk. Gelukkig werden er vele tips gedeeld. Fijn!
Voelen
Ik voelde me na de kennissessie boos, verdrietig, teleurgesteld en verwonderd. Hebben ouders dan serieus niet door wat er gebeurt? Steeds minder voorlezen, steeds meer schermtijd en digitale activiteiten. De Iene Miene Media onderzoeken van de afgelopen jaren onderstrepen deze trend. Natuurlijk mag je digitale media gebruiken. Maar doe het bewust, doe het samen, in gesprek en interactie, ontwikkel taal. Zorg voor balans!
Ik voelde me ook al zo na het verschijnen van het nieuwe onderzoek uit Australië, waaruit blijkt dat kinderen wel 1000 nieuwe woorden per dag mislopen door schermtijd. En het relaas van hoogleraar Erik Scherder over de invloed van AI op de hersenen, waarin hij AI als afkorting van Afnemende Intelligentie wegzet. Wees toch kritisch!
Ruiken
Ik ruik bullshit als ik weer eens een reclame van Temu zie… Ik heb altijd geleerd: “Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het waarschijnlijk ook niet waar.” Voor de duidelijkheid: download Temu niet. Je geeft de app (bij het accepteren van de voorwaarden) onder andere toestemming om je telefoon te ontgrendelen en audio op te nemen. “Stel dat je een draadloze babyfoon hebt, dan kan Temu technisch gezien perfect via de app en je lokaal netwerk aan de camera van die babymonitor.” Oef!
Ik ruik onraad bij het kijken naar die VRT-CANVAS documentaire “Het Digitale Dilemma: het internet als Far West”. Phishing, dataroof, de nieuwe Apple Vision Pro en ga zo maar door. Oef!
Proeven
Ik proef soms ongeremd enthousiasme over nieuwe technologie in mijn LinkedIn-feed. Zonder maar. Zonder vragen. Ik vraag me af waar de menselijke maat blijft. Technologie kan verbinden, maar raken we elkaar niet alleen maar meer kwijt? Jongeren weten niet meer hoe ze offline contact moeten maken. Maar daar is gelukkig een app voor… *zucht*
Ik proef in de BoekStart-bijeenkomst de behoefte aan handvatten en kennis. Ik ga in gesprek over mediaopvoeding met diverse medewerkers van diverse bibliotheken. We zijn het eens. We gaan ermee aan de slag. Ik “schreef” er alvast een paar liedjes over: De rock ballad “Samen groeien” en het iets ruigere “Digitale Kids”. *diepe zucht van verlichting*
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe Digi-Dinsdag blogs? Meld je dan hier aan voor de mailing. Op Digi-Dinsdag verschijnt er ook een nieuwe MediaQuestie: een korte mediawijze activiteit voor bovenbouw po/s(b)o en onderbouw v(s)o, die aansluit op de actualiteit. Heb je vragen over, suggesties of feedback op de blogs en de MediaQuesties? Neem gerust contact op met Barry Kuijpers, adviseur (digitale) geletterdheid.
Linkjes
- Zelf actief aan de slag met mediawijsheid? Cubiss maakt weer (terug van weggeweest!) elke maand een MediaQuestie: een korte activiteit om in je klas, thuis of bibliotheek in te zetten. Deze maand heeft de MediaQuestie het thema: Songfestival.
Bekijk de MediaQuestie
- De smartphone heeft grote invloed op concentratie en aandacht. Daardoor is er in het werkgeheugen minder ruimte beschikbaar om prikkels uit de omgeving op te nemen, en kan de leerling zich minder goed concentreren op de leerstof en de leraar.
LinkedIn bericht van Jelle Jolles
- Van je filterbubbel naar Rusland: “Het gaat vaak om mensen die zich eerst heel druk hebben gemaakt om het coronavirus en denken dat het World Economic Forum de eigenlijke wereldregering is. De oorlog in Oekraïne is naadloos in dat verhaal gevoegd, waarin Poetin wordt gezien als het slachtoffer van duistere liberale krachten.”
Lees het artikel in het AD
- Met de peiling Digitale geletterdheid einde basisonderwijs 2021-2022 hebben we in kaart gebracht hoe basisscholen werken aan het bevorderen van de digitale geletterdheid van hun leerlingen en wat leerlingen weten en kunnen op dit gebied.
Meer over de peiling
- “Het als volwassene uitwisselen van seksueel getinte berichten met kinderen tot 16 jaar is vanaf 1 juli strafbaar. Dit verbod op 'sexchatting' staat in de nieuwe Wet seksuele misdrijven, die op 19 maart is aangenomen door de Eerste Kamer.”