Blog

Digi-Dinsdag – Daar zijn ze dan!

Elke tweede dinsdag van de maand is het Digi-Dinsdag bij Cubiss. Op die dag komt er een blog online over digitale geletterdheid met daarbij interessante links naar nieuws, kennis of mooie voorbeelden. Zo ben jij weer helemaal op de hoogte!  

Het is woensdag 6 maart 2024. Welkom bij dit liveblog (nou ja, wanneer je dit leest niet meer echt live, maar het gaat om het idee). 

08:16 uur - Met mijn tweede kop koffie van de dag en een broodje kaas kruip ik met de (lente)kriebels in mijn maag achter de computer. Vandaag is het zover! Ik ga vliegensvlug naar de website waar ik denk te moeten zijn, maar helaas… nog niets.  

Rondje LinkedIn dan maar. Een interessante post van Rutgers Expertisecentrum Seksualiteit om de inhoud van de Week van de Lentekriebels nog eens echt uit te leggen. En ook hier in de reacties iemand die het een “verheerlijking van pedofilie” vindt. Fophef. Nepnieuws. Op Facebook is het nog erger. Mensen geloven schimmige politici en influencers eerder dan experts die echt weten wat er in het programma staat. Ik rapporteer de reactie op LinkedIn als “desinformatie”, schud mijn hoofd en scroll door. Meer weten hierover: kijk de Pointer Checkt aflevering even terug. Brrr… 

Oh, kijk, het boek “Dit wil je echt niet weten: over de onvoorstelbare wereld achter je scherm” is uit. Daar hoorde ik deze week al van alles over. Even bestellen als e-book, dan kan ik vandaag al gaan lezen.

Terug naar die eerste website, zou dan nu… Niets. Oké…dan eerst maar andere dingen doen. 

09:24 uur - *One hour later* Nog steeds niets!!! Het zal toch niet weer…? Het gevoel van hoopvolle verwachting groeit alsof ik de cadeaus onder de kerstboom al zie liggen, maar ik moet wachten om ze te openen (aan de vorm kan ik overigens wel een beetje voorspellen wat erin zit, maar toch…). Nog even geduld. 

F5, nog een rondje LinkedIn (meerdere post met als strekking: “Vandaag komen ze!!!”) en ondertussen met andere zaken druk. Het is lastig concentreren. Vol verwachting klopt mijn hart. F5! 

12:06 uur - Lunchtijd. Nog altijd geen witte rook. Ik zou toch graag nog iets inhoudelijks in deze blog zetten en die moet vandaag nog (voor vijven) naar mijn “eindredacteur”… 

Oké, ik begin nu toch echt de kriebels te krijgen… 14.00 uur al… Op de site staat: “SLO levert de conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid 6 maart op.” Agenda check: nee, ik vergis me niet in de datum. Opleveren zal toch ook wel betekenen dat ze het online zetten? De twijfel groeit… 

14:56 uur - Het wordt een nietszeggende blog op deze manier. Terwijl er eigenlijk veel andere dingen waren om over te schrijven. De (f)ophef (wederom) over de Week van de Lentekriebels, de lancering van de tekst-to-video tool Sora van OpenAI, de revolutie door de komst van de Apple Vision Pro en de miskleun (?) van Google met hun Gemini. Nou ja, ik wacht nog even af. 

16:03 uur - Het wordt nu penibel…Vier uur al. De stilte is oorverdovend.  

Ik denk dat ik het nu toch echt op ga geven en dat dit het is voor deze maand. En dan hoop ik toch echt dat er in de tijd tussen het schrijven van deze blog en het verschijnen daarvan meer duidelijk wordt (waarschijnlijk staan ze zometeen online als ik dit doorstuur…zul je altijd zien). Ik weet ook wel dat het nu niet meer op 1 of 2 dagen komt, maar ik had zo graag deze blog willen gebruiken hiervoor. 

Nogmaals, ik denk aan de vorm al wel ongeveer te kunnen voorspellen wat er ongeveer inzit, maar ik wil het papier eraf scheuren! Het delen met anderen, samen ermee spelen en erop voortbouwen.   

16:56 uur - Nou ja, ik wacht nog maar even af. Wel jammer van dit liveblog… Ik zal nog een keer kijken dan.  

*A few moments later* Nee, helaas.  

17:22 uur - Op LinkedIn verschijnt het bericht dat vandaag de conceptkerndoelen zijn aangeboden aan minister Paul...*zucht* 

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe Digi-Dinsdag blogs? Meld je dan hier aan voor de mailing. Op Digi-Dinsdag verschijnt er ook een nieuwe MediaQuestie: een korte mediawijze activiteit voor bovenbouw po/s(b)o en onderbouw v(s)o, die aansluit op de actualiteit. Heb je vragen over, suggesties of feedback op de blogs en de MediaQuesties? Neem gerust contact op met Barry Kuijpers, adviseur (digitale) geletterdheid.   

 

Linkjes 


  • Zelf actief aan de slag met mediawijsheid? Cubiss maakt weer (terug van weggeweest!) elke maand een MediaQuestie: een korte activiteit om in je klas, thuis of bibliotheek in te zetten. Deze maand heeft de MediaQuestie het thema: Doelen.

    Bekijk de MediaQuestie

  • “Gooi een handvol drogredenen, anekdotische bewijzen en vage cijfers bij elkaar, besteedt daar veel media-aandacht aan en je krijgt: fophef. Of het nu gaat om ‘woke’, asielmythes of transfobie, die ‘ophef om niets’ is lang niet altijd onschuldig, schrijft journalist en mediaspecialist Marieke Kuypers. ‘Fophef stigmatiseert en leidt af van echte problemen.’” 

    Meer over fophef

  • Het Expertisecentrum Digitale Geletterdheid is online. “Het Expertisepunt digitale geletterdheid verbindt, inspireert en informeert iedereen die aan de slag wil met digitale geletterdheid in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, gespecialiseerd onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.” 

    Meer over het expertisecentrum

  • “Kinderen leren beter van papier. Dat is het idee achter een Zweeds initiatief om digitaal onderwijs terug te dringen. Ook iets voor Nederland, na al die tegenvallende PISA-scores?” Drie meningen en een geweldige cartoon via Didactief Online. 

    Bekijk de blog

  • Erik Scherder over de impact van AI op ons brein. "De gevolgen kunnen ernstig zijn." waarschuwt Scherder. "Bij kinderen en jong volwassenen worden nu al symptomen gevonden als een minder goed geheugen, slechte concentratie en minder probleemoplossend vermogen. In de vakliteratuur wordt dit 'digital dementia' genoemd, oftewel digitale dementie. Ons brein wordt steeds oppervlakkiger geprikkeld en hoeft niet meer hard te denken of te presteren. Daardoor wordt de stofwisseling verminderd en gaat de conditie van het brein achteruit. Vergelijk het met spieren die niet worden getraind en achteruit gaan. Erg zorgwekkend, zeker omdat deze symptomen dus al bij kinderen voorkomen."
     
    Lees meer

  • “Opvoeden begint haast synoniem te worden aan ‘telefoonbeleid’. In mijn omgeving merk ik dat hier twee uiterste stijlen in bestaan. Dictatuur of anarchie. De een zet ’s avonds wifi uit en voert een regime met schermtijden, de ander heeft alles helemaal losgelaten. Wij thuis zitten ergens hier tussenin, maar het blijft een worsteling.” Essay: Offline-leven leuk? Je moet het een kind wel verkopen – NRC. 
     

 

Naar overzicht Actueel en Blogs >>