Tekst

Best practices

Hoe kun je je eigen werknemers helpen? Cubiss ondersteunde in het vorige werkplan organisaties die het taalniveau van hun werknemers wilden verbeteren.
De best practices van werkgevers die we verzameld hebben, vind je hieronder. Laat je inspireren! 

IBN

De sociale onderneming IBN pakt sinds 2011 laaggeletterdheid onder medewerkers structureel aan. Hiervoor heeft IBN aparte taal- en rekengroepen waar cursisten 1,5 uur per week les krijgen. Er wordt gestreefd naar 1 op 1 begeleiding waarbij iedereen in eigen tempo werkt aan persoonlijke doelen. Dit met resultaat! Inmiddels hebben meer dan 500 medewerkers zichzelf ontwikkeld op het gebied van taal, rekenen en/of digitale vaardigheden. 

Kernwoorden: participatie, zelfontplooiing, sociaal ondernemerschap, digitalisering en veiligheid. 

Meer weten? Bekijk het downloadbare bestand. 

ERGON

Ergon, een werkbedrijf voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt, is al geruime tijd bezig met taal op de werkvloer. Ergon heeft 2300 mensen in dienst. Duurzame inzetbaarheid is een van de pijlers binnen Ergon. Mede daarom wordt flink ingezet op het verbeteren van de taalvaardigheid van werknemers. Een taaltraining, de taalheldenwedstrijd, een leespanel dat teksten controleert op begrijpelijkheid zijn o.a. activiteiten die Ergon hiertoe onderneemt. 

Kernwoorden: persoonlijke ontwikkeling, efficiëncy, zelfvertrouwen, zelfstandigheid, veiligheid, samenwerking, werknemersvaardigheden.

Meer weten? Bekijk het downloadbare bestand 

PERFETTI VAN MELLE

Zoetwarenconcern Perfetti van Melle is sinds 2014 bezig met Taal op de werkvloer. De aanleiding om in taal te investeren lag voor Perfetti Van Melle in de ontwikkelingen in de productie. Technologische ontwikkelingen hebben een razend tempo en beheersing van de Nederlandse taal is noodzakelijk om die ontwikkelingen en interne trainingen goed te kunnen volgen. Perfetti van Melle zet taal- en rekentrajecten op de werkvloer, gericht op NT1-ers en NT2-ers, in. 

Kernwoorden: duurzame inzetbaarheid, minimumniveau volgen vakgerichte opleiding, eenduidige communicatie.

Meer weten? Bekijk het downloadbare bestand.

VETIPAK

Verpakkingsbedrijf Vetipak is sinds 2013 actief met taal op de werkvloer. Vetipak is een snelgroeiend bedrijf dat veel arbeidsmigranten in dienst heeft. De behoefte ontstond om een gezamenlijke taal te kunnen spreken en de taalvaardigheid van werknemers naar een hoger niveau te tillen. Vetipak heeft o.a. taaltrainingen ingezet om dit doel te bereiken. 

Kernwoorden: participatie, zelfontplooiing, sociaal ondernemerschap, digitalisering en veiligheid. 

Meer weten? Bekijk het downloadbare bestand. 

STOFFELS BLEIJENBERG

Schoonmaakbedrijf Stoffels Bleijenberg organiseert taaltrajecten voor niet-moedertaalsprekers. Dit doet Stoffels Bleijenberg in samenwerking met Voorwaartz Taaltraining - Coaching. De trajecten zijn gericht op het verbeteren van de taalvaardigheid van niet-moedertaal sprekers, zodat zij beter met klanten, elkaar en hun leidinggevende kunnen communiceren. De focus ligt hierbij op duurzame inzetbaarheid en doorgroeimogelijkheden. 

Kernwoorden: heldere communicatie intern en extern, doorgroeimogelijkheden. 

Meer weten? Bekijk het downloadbare bestand.

DB SCHENKER

Logistiek bedrijf Schenker werkt aan permanente verbetering van de dienstverlening. Goede communicatie is hier onderdeel van. De eerste stap die Schenker heeft gezet is een training coachend leiderschap voor leidinggevenden aanbieden. Zo kunnen leidinggevenden laaggeletterdheid bij hun collega's beter herkennen en vervolgens op de juiste manier ingrijpen.

Kernwoorden: verbeteren communicatie, efficiency, rendement.

Meer weten? Bekijk het downloadbare bestand.

Hendriks Hoteldiensten i.s.m. Senzer 

Hendriks Hoteldiensten en Senzer, een SW-bedrijf, werken samen aan taal op de werkvloer. Een stuk of tien medewerkers (vaak statushouders) van Senzer maken samen met een een collega (de taalbuddy) van Hendriks een hotelkamer schoon en oefenen tegelijkertijd met de taal. Vaak volgen de statushouders naast het werk nog een inburgeringstraject. 

Kernwoorden: verbeteren communicatie, inzetbaarheid, zelfvertrouwen.

Meer weten? Bekijk het downloadbare bestand. 

AFVALSERVICE BREDA

Bij Afvalservice Breda worden steeds meer zaken digitaal geregeld. Dit vraagt van medewerkers zowel tablet- als taalvaardigheden. Nadat deze vaardigheden gemeten zijn en de training Tablet & Taal is gevolgd, heeft 72% van de medewerkers het niveau van de startkwalificatie (2F). 

Kernwoorden: digitalisering, duurzame inzetbaarheid (vitaliteit en motivatie). 

Meer weten? Bekijk het downloadbare bestand.

Tekst

Meer informatie vind je op de werkgevers-pagina.

Hebben de best practices je geïnspireerd? Wil jij aan de slag met taal op het werk? Neem dan contact op met Caroline Koevoets, adviseur bij Cubiss.