Blog

Schrijf! (en leer beter denken)

Op de New Dorp High School in New York ontdekten ze in 2008 iets wonderlijks. Door leerlingen beter te leren schrijven, schoten hun schoolprestaties omhoog – over de hele linie. Na vier jaar structureel schrijfonderwijs steeg het aantal kinderen dat met een diploma de school verliet van 63 naar 80%. En dat terwijl bij aanvang 80% van de New Dorp leerlingen een lager leesniveau had dan op grond van hun leeftijd verwacht mocht worden. Andere vergelijkbare scholen die volgden  ̶  enthousiast geworden door het succes van New Dorp  ̶  rapporteren soortgelijke spectaculaire resultaten.

Het bijzondere verhaal van New Dorp is terug te vinden in het artikel Leer kinderen beter schrijven. Het werpt op heel veel vlakken vruchten af, dat Marilse Eerkens schreef voor De Correspondent. In dit artikel laat zij Nederlandse taalwetenschappers over dit Amerikaanse succesverhaal aan het woord: zou een dergelijke aanpak ook in Nederland werken? De wetenschappers denken op grond van hun onderzoek van wel: als je kinderen op een gestructureerde manier beter leert schrijven, zullen ze ook beter gaan lezen en redeneren.

Ik durf daar, al heb ik het niet wetenschappelijk onderzocht, nog wel een schepje bovenop te doen: schrijven leert je beter denken. Op de middelbare school leerde ik een simpel trucje om moeilijke stof tot me door te laten dringen: probeer het aan iemand anders uit te leggen – al schrijvend. Want mondeling kun je gemakkelijk om juist die onderdelen die je niet zo goed begrijpt heen (bekijk voor de grap eens een letterlijk getranscribeerd interview en ontdek hoeveel zinnen in spreektaal niet worden afgemaakt, verzanden of onlogisch zijn). Terwijl als je schrijft, de gaten in je kennis onverbiddelijk worden blootgelegd: hoe zit dat verband tussen die twee zaken precies, was het nu tot of tot en met? Papier dwingt je om echt te begrijpen waar je het over hebt.

Veel, vaak en volgens een methode leren schrijven dus, niet alleen om beter te worden in taal maar ook om de logica te ontdekken in zaakvakken en de exacte vakken. Volgens een rapport uit 2010 van de Inspectie van het Onderwijs besteedt 60% van de basisscholen echter naar schatting niet meer dan 45 minuten per week aan schrijven. En dat heeft gevolgen, aldus hetzelfde rapport: ‘Deze beperkte tijd leidt er wellicht toe dat bepaalde aspecten van het didactisch handelen (feedback geven op teksten van leerlingen, teksten bespreken en reviseren) weinig voorkomen. […] En juist de aspecten van de schrijfdidactiek die nu minder uit de verf komen […], kunnen de kwaliteit van de teksten die leerlingen schrijven en hun schrijfaanpak positief beïnvloeden.’

Er bestaat een bewezen effectief Nederlands programma dat schrijven, lezen en vooral het plezier in beide stimuleert. De vijftig deelnemende scholen van het afgelopen jaar gaven het als gemiddeld rapportcijfer een 8,4. Het programma is als een van de twee Nederlandse inzendingen genomineerd voor de Astrid Lindgren Memorial Award 2018, ook wel bekend als ‘de Nobelprijs voor de jeugditeratuur’. Zowel in Noord-Brabant als in Limburg zijn er nog een paar plaatsen vrij om dit schooljaar een Schoolschrijver in huis te halen. Wil je aan de slag met De Schoolschrijver of met een andere vorm van schrijfonderwijs? Neem dan contact op met Cubiss adviseur Sanne van Heijst voor de mogelijkheden.

Bronnen:

Naar overzicht Actueel en Blogs >>