Datum

Samenwerken aan digitale geletterdheid

Zo leg je de link

Kinderen van nu weten niet beter dan dat zij opgroeien met technologie: thuis, met vrienden op straat en ook op school zijn digitale media niet meer weg te denken. Maar dat wil niet zeggen dat kinderen ook mediawijs ofwel digitaal geletterd zijn. Wanneer is een kind digitaal geletterd? En wat betekent het bevorderen van digitale geletterdheid voor de ouder, de bibliotheekmedewerker, de pedagogische medewerker, de leraar (in opleiding), de docent en de school zelf?

Kinderen en jongeren die niet beschikken over digitale vaardigheden, zijn de analfabeten van de toekomst. Cubiss vindt het belangrijk dat iedereen actief, veilig en bewust mee moet kunnen doen in de huidige en toekomstige mediarijke samenleving.

Vergroten van digitale geletterdheid  - geen kwestie van losse impulsen

Het onderwijs en de bibliotheek zijn naast thuis dé plek voor kinderen om te leren omgaan met media en om leerlingen op te voeden tot mediawijze - en dus digitaal geletterde - burgers. Van scholen maar ook van bibliotheken wordt daarom verlangd dat ze mediawijs zijn. Want hoewel nog lang niet alle scholen en bibliotheken mediawijsheid een eigen, vaste plaats hebben gegeven, wordt er achter de schermen wel volop over gesproken en nagedacht. Het is essentieel dat het onderwijs beseft dat het vergroten van digitale geletterdheid geen kwestie is van losse impulsen, maar dat het een structurele aanpak vereist die een hoge prioriteit heeft.

MediaPakt - samen sterk in een mediawijs netwerk

Uitgangspunt in een structurele aanpak van digitale geletterdheid binnen de onderwijsorganisatie is onder andere samenwerking; samen sterk in een mediawijs netwerk voor borging ervan binnen het onderwijs. Door samen te werken en samen kennis en ervaring te delen, wordt de collectieve kennis over digitale geletterdheid vergroot. Een gezamenlijke inspanning zorgt voor een groter bereik, een beter resultaat en een grotere kans van slagen. En juist daarom heeft Cubiss MediaPakt opgericht.

Welke route moet je volgen om digitale geletterdheid structureel in het onderwijs te integreren? Welke kennis, houding en gedrag is wenselijk zowel bij de leerkracht als de leerling? Wat is het belang van het samenwerken aan digitale geletterdheid? Lees ons inspiratiedocument Samenwerken aan digitale geletterdheid. Mét handvatten voor de praktijk.

En lees ook de recente blog Vergroten Mediawijsheid: klaar voor volgende stap! van Ingrid de Jong, over borging van een strategische aanpak voor digitale geletterdheid binnen het onderwijs.

Voor meer informatie, neem contact op met Ingrid de Jong of Mirjan Albers.

 

Dit artikel is opgenomen in de Cubissness (januari 2018). Artikelen in deze nieuwsbrief zijn:

Naar overzicht Actueel en Blogs >>