Datum

Participatie en zelfredzaamheid

Volle kracht vooruit in het bereiken en verder helpen van de kwetsbare burger

Ik verheug me erg op 2018! We gaan er weer helemaal voor om - samen met de Limburgse bibliotheken - nóg meer kwetsbare burgers te bereiken en verder te helpen. Denk aan de groep van volwassenen met een achterstand op het gebied van taal- en digitale vaardigheden. Want we willen niemand aan de kant zien staan. Iedereen doet mee in 2018 – daar gaan we voor!

De kracht van taalnetwerken

Met het project Participatie en zelfredzaamheid richten de Limburgse bibliotheken en Cubiss zich op de versterking van de bibliotheken in de regionale taalnetwerken. Dit doen we bijvoorbeeld door diverse trainingen aan te bieden, maar ook door het aanbod van bibliotheken voor kwetsbare groepen uit te breiden. Denk aan een BiblioSpel voor inburgeraars en een cursus ter verbetering van de 21e-eeuwse vaardigheden: ‘Knoppenkunde voorbij!’. Ook werken we aan de profilering van bibliotheken op het terrein van taal- en digitale vaardigheden richting relevante partners, door onder andere een campagne op te zetten. Vanuit het project zullen we ook meer en meer gaan samenwerken met het project ‘Jeugd en Onderwijs’, om zo sterker de verbinding te leggen tussen de preventie en curatie van laaggeletterdheid.

Successen van 2017

De Limburgse bibliotheken zijn in 2017 zeer actief geweest als het gaat om taal- en digitale vaardigheden van volwassenen. Zo zijn er in diverse regio’s in Limburg Taalakkoorden getekend, waarmee de samenwerking tussen organisaties wordt bekrachtigd. Een Taalakkoord beschrijft hoe op lokaal niveau voor de aanpak van laaggeletterdheid een beleidsmatige verbinding tussen taal en de domeinen werk, gezin, onderwijs en gezondheid wordt gemaakt, en welke instrumenten hierbij worden ingezet. Ook zijn in 2017 meerdere digiTaalhuizen geopend, waar burgers terecht kunnen die aan de slag willen met hun basisvaardigheden.

Ik verheug me erop om op deze successen voort te borduren, zodat we gezamenlijk nog meer burgers met onvoldoende taal- en digitale vaardigheden bereiken. Met name het bereiken van de NT1-doelgroep vraagt om extra aandacht en inspanning in 2018.

2018 is voor mij geslaagd als iedere bibliotheek in een taalnetwerk zeer actief is. En als de nieuwe rol van de bibliotheek op het gebied van basisvaardigheden van volwassenen (dus de bredere maatschappelijk-educatieve rol) meer bekend is bij andere organisaties binnen het sociaal domein. En als deze nieuwe rol nóg meer tot uiting is gekomen.

Benieuwd naar concrete acties die we in 2018 gaan uitzetten? Heb je ideeën? Laat het me weten!

 

Dit artikel is opgenomen in de Cubissness (januari 2018). Artikelen in deze nieuwsbrief zijn:

 

Naar overzicht Actueel en Blogs >>