Blog

Innovation Games 2017

Design Thinking: het proces

Maanden geleden zag ik een advertentie voor de Innovation Games op mijn Facebook-tijdlijn verschijnen. Namens Provincie Noord-Brabant nodigde Studio Why young professionals uit om kennis te maken met Design Thinking én deze aanpak gelijk in de praktijk te brengen met challenges van de provincie. Afgelopen week was het zo ver en was ik één van de vier teamleden van team sociale veerkracht. In twee blogs neem ik jullie mee in deze ontzettende gave ervaring, waarbij ik in deel 1 focus op het proces en in deel 2 op de mind set.

Maar eerst even wat meer over Design thinking. Want wat is dat eigenlijk? In de woorden van Tim Brown van IDEO:

"Design Thinking is a human centered, creative approach to problem solving. One that starts with people and ends with innovative solutions tailored to met their needs"

Bij Design Thinking is het allerbelangrijkste dus je eindgebruiker centraal stellen. Niet je opdrachtgever, manager, CEO, opperhoofd of je eigen voorkeuren. Echt luisteren naar je eindgebruiker en je oplossing daarna pas gaan bedenken. Klinkt logisch, maar hoe vaak heb je niet gelijk allemaal ideeën in je hoofd als je nog maar net bij een project of idee betrokken bent? Bij Design Thinking is het de kunst die eerste ideeën pas te laten komen, nadat je uitgebreid met je eindgebruiker en experts gesproken hebt. Tijdens de Innovation Games heeft Studio Why het programma zo goed dichtgetimmerd dat al hadden we gewild, er op de eerste dagen helemaal geen ruimte in mijn hoofd was om zelf over oplossingen na te denken. Ik maak hieronder visueel hoe onze week er uit zag. Ben je op zoek naar een mooi overzicht van de verschillende stappen van ons proces? Bekijk dan hier wat Studio Why daarover te vertellen heeft. 

Dag 1_2.png

Als je, zoals wij, een week intensief gaat samenwerken met mensen die je nog niet kent, dan is het erg fijn om goed de tijd te nemen voor een kennismaking. Wij deden dat onder andere door een Lego Workshop waarbij we onze sterke kanten visueel maakten. Erg leuk, omdat op deze manier veel meer gesprekken op gang komen dan in het standaard 'stel-jezelf-even-voor-rondje'.

dag2.png

Dag twee ging van theoretisch, naar 'unleash your creative beast' naar oefenen met pitchen. En aan het eind van de dag: eten met de opdrachtgevers. Yes, we gaan de inhoud in!

dag3_2.png

Dag 3 en de ochtend van dag 4 besteedden we aan gesprekken met eindgebruikers én experts. We vroegen hen het hemd van het lijf, waarbij 'waarom?' de meest gestelde vraag was. Empathie was het toverwoord (bekijk hier een leuk filmpje over het verschil tussen sympathie en empathie).

dag4.png

's Middags zetten we alle input uit de gesprekken op een rijtje en stelden we onze vraagstelling bij. Door alle input konden we bijvoorbeeld bepalen wie onze specifieke doelgroep zou worden en welk doel we met onze oplossing wilden nastreven.

dag5.png

Op dag 5 gingen we helemaal los met post-its. In verschillende rondes schreven we alles wat ook maar een beetje een oplossing zou kunnen zijn op een briefje. We deelden onze ideeën en borduurden op elkaars ideeën voort. Uiteindelijk bleven een paar rode draden telkens terugkomen en zijn we van héél véél ideeën teruggegaan naar één uitgewerkt idee. Dat idee konden we aan het eind van de dag gelijk voorleggen aan een inhoudelijke expert. Spannend, maar heel nuttig want zo konden we het idee wat bijschaven en nóg scherper uitwerken.

Dag6.png

Dag 6 (donderdag) was de laatste dag van de Innovation Games. We werkten ons idee verder uit én bedachten: 'Hoe gaan we dit idee straks over de bühne krijgen?'. Want aan het einde van de dag verzamelden opdrachtgevers, alle teams en een onafhankelijke jury zich in de spoorzone om te komen tot een winnaar. Ons team eindigde op een mooie derde plek, maar (hoe cheesy ook) meedoen was in dit geval belangrijker dan winnen. Wat een energie en inspiratie komt er los tijdens zo'n week!

Nog héél even terug naar het proces. Van de 6 dagen zijn we slechts 1,5 dag bezig geweest met een oplossing. Klinkt krap. En toch heb ik het idee dat we tot een beter idee zijn gekomen dan wanneer we meteen zelf oplossingen waren gaan bedenken. Eerst de tijd nemen om te luisteren loont dus echt, hoeveel creatieve ideeën je zelf ook denkt te hebben.

Meer weten over Design Thinking en werkzaam bij een bibliotheek? Schrijf je dan in voor de Masterclass co-creatie die Cubiss en KR8LAB namens de Koninklijke Bibliotheek organiseren.

Naar overzicht Actueel en Blogs >>