Blog

De BSO, een plek om te lezen?

Als je het mij vraagt wel. Natuurlijk! Maar hoe? Dat ga ik dit nieuwe schooljaar op verschillende locaties verkennen. Vandaag een kennismaking met onze eerste pilotlocatie: BSO Kindercrèche Noord

Afgelopen maandag kwamen we voor het eerste allemaal bij elkaar: Laura en Ruveyda (de pedagogisch medewerkers van BSO Kindercrèche Noord), Charissa van den Aker (directeur Kindercrèche Noord), Helma van de Langerijt (Bibliotheek Midden-Brabant) en collega Eline Somers en ik. Allemaal enthousiaste lezers en gemotiveerd om het leesvirus op de kinderen van de BSO over te brengen. Waarom? Om de kinderen even tot rust te laten komen, om ze nieuwe werelden te laten ontdekken, om hun woordenschat te vergroten, om ze weg te krijgen bij de iPad en Netflix. Om héél veel redenen!

Doel

Laura en Ruveyda vertellen dat de kinderen vaak negatief reageren als ze voorstellen om te gaan lezen. Maar, voegen ze er aan toe, ze worden zelf ook niet erg enthousiast als ze door het kratje met beduimelde boekjes gaan. "Als we voorlezen zijn de jongere kinderen vaak wel geïnteresseerd. We doen dat meestal tegen het einde van de dag, als het niet meer zo druk is.  Als je dan even bezig bent, zie je dat de oudere kinderen stiekem wel meeluisteren", vertelt Laura. Boeken an sich zijn dus verre van populair, maar leuke activiteiten waar boeken een rol bij spelen worden wel enthousiast ontvangen. We spreken af dat we dit schooljaar gaan gebruiken om de weerstand die de kinderen tegen boeken hebben, weg te nemen, juist door leuke boekenactiviteiten op het programma te zetten. En voor de duidelijkheid: Boeken nemen we heel ruim, dus leesboeken, prentenboeken, stripboeken, kookboeken, zoekboeken, informatieve boeken, gedichtenbundels, atlassen, knutselboeken en ga zo maar door.

Effect meten

Om het effect van onze aanpak in kaart te brengen gaat Eline komende week al een middag observeren bij de BSO. Ruveyda en Laura bieden op hun gebruikelijke manier boeken aan en Eline zal beschrijven hoe de reacties daarop zijn. Deze observatie herhalen we gedurende het schooljaar een aantal keer en zo maken we inzichtelijk of de houding van de kinderen ten opzichte van boeken verandert. 

Aanpak

Onze aanpak begint met een training voor Ruveyda en Laura, verzorgd door een leesconsulent van Bibliotheek Midden-Brabant. Hoe presenteer je de boeken, welke activiteiten kun je doen, wat voor soorten boeken kun je inzetten, hoe creëer je een fijne leesomgeving? Het team wordt hierin getraind zodat ze niet zelf het wiel hoeven uit te vinden. Ook zal de BSO gebruik gaan maken van een groepspas van de bibliotheek. Zo kunnen Ruveyda en Laura straks zelf voor een wisselende collectie boeken zorgen die perfect aansluit op de kinderen in hun groep. Na de herfstvakantie spreken we elkaar weer en gaan we de volgende stappen bedenken. 

Inspiratie

Na het overleg praten Eline en ik nog even na. Wat poppen er gelijk veel ideeen op! De bibliotheekboeken in een groot cadeau verpakken zodat het echt een feestje is als er een nieuwe verzameling boeken is. Een leesfeest. Een leesplekje in de vorm van een soort klamboe die je met een haak aan het plafond hangt. In allerlei uitvoeringen uiteraard, voor ridders, circusdirecteuren en dierenfans. En wie kun je allemaal uitnodigen om te komen voorlezen? Een stadsdichter, voetballer, timmerman, dokter en boer(in). We verzamelen onze ideeën op Pinterest, doe vooral mee! https://pin.it/5ybfteo7pem3fx

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Laatste blogs van Goswin Konings

Ontvang deze download

Wil je deze download ontvangen, laat dan hieronder je gegevens achter.