De ene klant is de andere niet

Klantsegmentatie helpt je je (potentiële) klant gerichter te benaderen

Klantsegmentatie helpt u uw (potentiële) klant gerichter te benaderen. In welke klanten moet u investeren en in welke klanten juist niet? Waar bevinden uw klanten zich en hoe kunt u hen bereiken? Uw commerciële activiteiten optimaliseren lukt alleen als u inzicht hebt in uw klanten en het rendement dat ze opleveren. Klantsegmentatie helpt daarbij. ‘Iedereen’ bedienen is namelijk ondoenlijk en iedereen op één uniforme manier benaderen is schieten met hagel. Klantsegmentatie helpt u om als organisatie gerichte keuzes te maken voor (potentiële) doelgroepen en geeft (potentiële) doelgroepen een ‘gezicht’. Hierdoor zijn ze makkelijker te identificeren, effectiever te bereiken en kun je je ambities scherper stellen.

Arabella Broers, adviseur Onderzoek: ‘We zien verschillende redenen om klantsegmentatie toe te passen. Bijvoorbeeld als een organisatie lokale educatieprogramma’s voor burgers met een taalachterstand wil aanbieden. Dan is het belangrijk te weten waar deze doelgroep zit, en hoe je ze kunt bereiken. Een ander voorbeeld is de vraag hoe aan de juiste bestanden te komen om doelgroepen gericht te kunnen benaderen. Maar vooral wordt er veel geworsteld met het segmenteren zelf. Welke methoden zijn ervoor, en als je dan inzicht hebt, hoe vertaal je dat dan naar de rest van je bedrijfsvoering? Dat zijn mooie trajecten, waar we als Cubiss een belangrijke ondersteunende rol in kunnen spelen.’

Ambities zijn het uitgangspunt

Klantsegmentatie is volgens Arabella een zeer complex proces. ‘De ene klant is de andere niet. Wij combineren onze kennis en expertise op het gebied van marketing, beleid en onderzoek. Cubiss heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van een klantsegmentatiemodel voor de bibliotheekbranche, De klant is Koningin. Maar we werken ook in andere sectoren met andere modellen en hulpmiddelen. Ons uitgangspunt is altijd de ambitie die jouw organisatie heeft. Zo nodig ontwikkelen we op basis van eigen onderzoek een op maat gesneden segmentatiemodel, zodat je de informatie kunt verzamelen die je nodig hebt. Daarna maken we samen een gerichte vertaling naar een marketingbeleid, communicatieplan, product- en dienstenportfolio of activiteitenplan.’

Wilt u weten hoe klantsegmentatie u kan helpen in uw bedrijfsvoering? Laten we dan eens praten!

Meer weten?
Neem contact op met: