23 juni 2020

Totaalaanpak: Taal en digitale geletterdheid

Taal en digitale geletterdheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zo moet je voor het herkennen van nepnieuws heel goed kunnen lezen. Daarom is het logisch dat digitale geletterdheid een plekje krijgt in het taalonderwijs. Maar hoe doe je dat? En welke kansen liggen er voor bibliotheken? Dat lees je in de Totaalaanpak: Taal en digitale geletterdheid.

In 2019 startte Kennisnet met de landelijke pilot ‘App Noot Muis’. Het doel van de pilot was om digitale geletterdheid stapsgewijs in het taalonderwijs te integreren. De inspiratie hiervoor kwam uit Zweden waar digitale geletterdheid al een structurele plek in het taalonderwijs heeft. Schoolbesturen uit Noord-Holland, Friesland, Groningen, Zuid-Holland en Noord-Brabant deden mee aan deze pilot.

Kennisnet vroeg Cubiss om vanuit de provincie Noord-Brabant mee te werken. Cubiss zocht hiervoor contact met scholenstichting RBOB de Kempen en haakte ook Bibliotheek De Kempen aan. De uitkomsten hebben we gebundeld in een publicatie. 

In deze publicatie geven we tips hoe je als bibliotheek de samenwerking met het onderwijs vorm kunt geven op het gebied van digitale geletterdheid. Ga ook aan de slag met een soortgelijk traject zodat digitale geletterdheid een structurele plek in het onderwijs krijgt. Want kinderen die niet digitaal geletterd zijn, zijn de analfabeten van de toekomst.

Daarnaast ontwikkelde Cubiss ook twee e-learnings over digitale geletterdheid. Eentje voor de bibliotheek en eentje voor het onderwijs. Je vindt ze hier

Wil je de Totaalaanpak: Taal en digitale geletterdheid ontvangen? Stuur dan een e-mail naar educatie@cubiss.nl.

 

Dit artikel is opgenomen in de Cubissness (juni 2020). Artikelen in deze nieuwsbrief zijn: