Blog

Er zijn van die woorden die iedereen lijkt te gebruiken, maar waarvan de betekenis niet echt bekend is. Dat is deel van de magie van het woord. Misschien ook wel wat het sterk maakt. Impact is zo’n magisch woord dat iedereen lijkt te betoveren zonder te weten waarom. Effect, invloed, werking, gevolg, maatschappelijke meerwaarde of resultaat; er is een berg aan woorden om impact te omschrijven. Maar ook tijdens het beklimmen van deze woordenberg blijft de context van impact een zoektocht. Toch is het aan te raden het klimavontuur en de zoektocht aan te gaan. We willen in de huidige tijd steeds vaker de impact van iets weten. Impact groeit in populariteit. Om de berg heen lopen heeft geen zin. Organisaties krijgen steeds vaker de vraag waarom ze de dingen doen die ze doen. Ofwel, wat is hun impact en hoe toon je deze impact aan?

Voorbereiden op de klim

De klim begint bij de term impact. Er is echter nog geen eenduidige definitie om te beschrijven wat impact inhoudt. De Koninklijke Bibliotheek heeft het thema impact in de onderzoekagenda van 2018-2022 staan. Marjolein Oomes onderzoekt het thema impact bij de Koninklijke Bibliotheek. Zij omschrijft impact als volgt: "het effect van bibliotheekdiensten, oftewel, de verandering die teweeg wordt gebracht door bijvoorbeeld het lenen van boeken of het deelnemen aan activiteiten, op het leven van bezoekers of op de gemeenschap als geheel". Impact gaat dus om de verandering. Nog specifieker: verandering die ontstaat door activiteiten van een organisatie.

Een concrete uitdaging

Aan Taalhuizen wordt steeds vaker gevraagd om hun impact aan te tonen, zij kunnen niet meer om de berg Impact heen lopen. Een lastig verhaal. Om impact aan te tonen moet je namelijk tellen en vertellen. Cijfermatige gegevens, zoals het aantal deelnemers en de hoeveelheid workshops, zijn redelijk eenvoudig te tellen. De verhalende gegevens zijn een ander verhaal. Verhalende gegevens zijn nodig, omdat deze de context achter de cijfers laten zien. Met verhalen wordt de meerwaarde van Taalhuizen tot leven gebracht: het groter maken van iemands wereld. De uitdaging in de zoektocht naar impact van Taalhuizen ligt dus in de verhalende gegevens. Maar, hoe haal je een verhaal op bij een niet-talige doelgroep?

Naar de top

Cubiss projecten BiebLab Brabant en Versterken taalvaardigheid zijn met deze uitdaging aan de slag gegaan. Tijdens de weg naar de top van de berg Impact werden doelen opgesteld: er moet iets komen dat eenvoudig is, niet-talig en dat past binnen het Taalhuisconcept. We hebben er storytellingprincipes bijgehaald. Storytelling leent zich goed om impact aan te tonen vanwege de emotionele en verhalende aard van het fenomeen. We richten ons op visuele storytelling; de beeldende en niet-talige kant van storytelling. Bij visuele storytelling worden storytellingprincipes op een beeldende manier gebruikt om zo een verhaal te vertellen. Binnen deze context zijn we gaan spelen. Legopoppetjes kwamen uit de kast, brainstormkaarten bedekten de tafel en na enkele sessies ontstond het concept Talas; een spel dat helpt bij het aantonen van impact.  

De route van Talas

De uitdaging was duidelijk, de berg stond klaar en de route was besloten: het concept Talas gaat ons leiden in de zoektocht naar impact. Talas is een spel dat een Taalvrijwilliger speelt met een taalleerder, waarbij de wereld van de taalleerder in beeld wordt gebracht. Letterlijk, want met Talas ligt iemands wereld in schijven uitgebeeld op tafel. Het spel ondersteunt het gesprek tussen de Taalvrijwilliger en de taalleerder. De thema's die het spel bespreekt, zijn gebaseerd op levensgebieden. In totaal worden er zes thema’s besproken: thuis, sociaal, vaardigheden, mobiliteit, digitale wereld en doelen.

Bij het ontwerp van het spel is gekeken naar de storytellingelementen plot, omgeving en identificatie. Zo heeft Talas een duidelijke begin-midden-eind structuur en laat de vorm van het spel zien dat er een wereld gebouwd wordt. De verhalen worden persoonlijk doordat taalleerders door henzelf getekende iconen aan hun wereld kunnen toevoegen. Op deze manier ontstaat er identificatie tussen de taalleerder en de wereld die voor hem/haar ligt. Aan het eind van het spel wordt er een foto gemaakt.

Doel van Talas

Het doel van het spel is om samen te kijken naar iemands wereld. Door deze in kaart te brengen aan het begin en eind van een taaltraject komt de verandering in iemands wereld naar voren. Alle verhalen samen vormen een grafische weergave van verandering. Een soort atlas vol verhalen. Vandaar de naam Talas, een samentrekking van taal en atlas. Inzicht in deze verandering is nodig om te bepalen wat de impact is van Taalhuizen. Welke verandering heeft het bezig zijn met taal gerealiseerd? Is het gewenste effect, het groter worden van iemands wereld, volbracht? Wordt met de hulp van Taalhuisprojecten iemands wereld inderdaad groter? Voldoet een Taalhuis daarmee aan zijn bestaansrecht?

En nu?

De route die Talas aflegt is nog niet tot een eind gekomen. Momenteel is er een pilot met het spel in het Taalhuis de Nieuwe Veste, in Breda. Hier zijn enkele taalvrijwilligers het spel aan het ontdekken. De feedback die zij geven, geeft het spel de laatste ontwikkeling. Het doel is om Talas in 2019 als product toe te voegen aan het assortiment van Cubiss. 

Talas is één van de manieren om de klim naar de berg Impact te maken. Natuurlijk zijn er ook andere routes. Dankzij Google search naar manieren om impact aan te tonen, komen er enkele al bestaande vormen naar boven. Het mooie aan de berg die Impact heet, is dat er nog veel ruimte is om te experimenteren. Net als de eerste groepen die die Mount Everest beklommen, liggen er nog veel mogelijke routes om te bewandelen. Talas is een voorbeeld van een experiment om impact aan te tonen.

Wat vooral belangrijk is bij het aantonen van impact, is om voor jezelf scherp te stellen: Wat is voor ons impact? Wat is de uitdaging? En van welke bestaande principes maak ik gebruik? Als je zo goed voorbereid begint aan de klim, lijkt de berg die Impact heet ineens een stuk kleiner. 


Meer informatie over Talas of Talas bestellen kan via de website! 

Meer weten over impact aantonen? Bekijk de online toolkit

 

Naar overzicht Actueel en Blogs >>