Datum

Onderzoek naar 21e eeuwse vaardigheden en digitale geletterdheid

Waar staat het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en pabo-onderwijs anno 2017?

Onze samenleving wordt steeds meer beïnvloed door media en technologie. En iedereen moet actief, veilig en bewust mee kunnen doen in deze mediarijke samenleving. Cubiss zet zich daarom in opdracht van provincie Noord-Brabant in voor meer beleid rond digitale geletterdheid binnen het onderwijs. Samen met onder andere de Brabantse bibliotheken vergroten wij de kennis rond mediawijsheid en werken we aan een infrastructuur voor digitale geletterdheid in het onderwijs. Door samen actief en concreet met digitale geletterdheid aan de slag te gaan, groeit het bewustzijn over de betekenis en de waarde van media en technologie voor onze maatschappij.

Onderzoek

Om inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken rondom digitale geletterdheid binnen het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het pabo-onderwijs, voert Cubiss een onderzoek uit. Docenten worden bevraagd op hun eigen vaardigheden en ook wordt hen gevraagd een inschatting te maken van de skills van de leerlingen en studenten op het gebied van digitale vaardigheden. Allereerst worden in dit onderzoek de competenties uit het model van de 21e eeuwse vaardigheden getoetst. Vervolgens wordt ingezoomd op de digitale geletterdheid van docenten en leerlingen (zie afbeelding).

onderzoek.png

Resultaten

De uitkomsten van het onderzoek geven ons informatie over de wensen en behoeften van Brabantse onderwijsinstellingen op het gebied van digitale geletterdheid. Dit gebruiken we onder andere voor de ontwikkeling van relevante diensten en producten.

Benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek? Hou de Cubiss-site in de gaten! Of neem contact op met Saskia von der Fuhr.

Het onderzoek wordt mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Brabant.

 

Dit artikel is opgenomen in de Cubissness (oktober 2017). Artikelen in deze nieuwsbrief zijn:

Naar overzicht Actueel en Blogs >>