Datum

Resultaten Monitor de Bibliotheek op school primair onderwijs in Noord-Brabant

In april kwamen de resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school primair onderwijs binnen. De Brabantse bibliotheken nemen op steeds meer scholen de monitor jaarlijks, of soms tweejaarlijks af. Rond deze tijd presenteren veel lees- en mediaconsulenten de resultaten aan de teams op hun scholen, waarna ze gezamenlijk de doelen bepalen waar ze de komende periode aan gaan werken.

Op provinciaal niveau zijn de resultaten vrij consistent met vorig jaar Er zijn ongeveer net zoveel leesbevorderende leerkrachten en leerlingen met leesplezier. En ongeveer net zo vaak worden boeken ingezet bij zaakvakken en besteden leerkrachten aandacht aan betrouwbaarheid van bronnen tijdens de les.

Misschien zien we liever overal stijgende lijnen, maar met de alarmerende berichten (de resultaten op basisvaardigheden, PIRLS-resultaten en dergelijke) zijn horizontale lijnen misschien wel de opmaat naar een opgaande lijn.

Wat opvalt is de beginnende switch in de activiteiten van de lees- en mediaconsulent vanaf 2020. Nog steeds bestaat het grootste deel van het werk van de lees- en mediaconsulent uit activiteiten in de groep, maar er is ook duidelijk een opmars in de adviserende taken naar leerkrachten en ouders. We zijn zichtbaar begonnen met werken op een manier die de meeste impact heeft: de helpende ander zijn voor de helpende volwassenen!

Naar overzicht Actueel en Blogs >>