Datum

Contract met Whize-leverancier verlengd

De data uit Whize (voorheen Mosaic) zijn vanaf 2019 beschikbaar voor alle bibliotheken in Nederland, dankzij financiering van de Koninklijke Bibliotheek (KB) en Samenwerkende POI’s Nederland (SPN). Alle POI’s hebben een centrale licentie, omdat het voor een individuele bibliotheek/MDO vaak (te) duur is om die zelf jaarlijks af te nemen. Elke POI betaalt voor de Whize-data en het gebruik van de Envisia-analysetool aan Whooz (de eigenaar van de Whize-segmentatie) een jaarlijks overeengekomen bedrag, naar rato van inwoneraantal. Dit contract loopt tot half december 2023. Omdat steeds meer bibliotheekorganisaties gebruik maken van de data en we zien dat dit bijdraagt aan het werken aan de toekomstbestendige bibliotheek, hebben de POI’s gezamenlijk besloten om het contract te verlengen voor twee jaar, tot en met 2025. Ditmaal volledig bekostigd door de POI’s zelf. 

Wat is Whize?

Nederland kent ruim 8,1 miljoen huishoudens. In Whize zijn alle huishoudens ingedeeld in één van de 59 subsegmenten, die zijn samengevoegd in 11 segmenten. Het resultaat is een indeling van Nederland die een duidelijk beeld schetst van de particuliere huishoudens voor wat betreft hun sociale demografie, levensstijl, cultuur en (koop)gedrag. De data wordt ontsloten via:  

  • de Whize-Guide: hiermee kun je tot op detailniveau kwalitatieve, actuele informatie opzoeken over de (sub)segmenten. Zoals interesses, lees-/luister-/kijkgedrag, vrije tijdsbesteding, enz. 
  • de Envisia-software: hiermee kun je voor een specifiek werkgebied of o.b.v. een ledenbestand een tabel genereren met daarin de kwantitatieve (procentueel en absoluut) verdeling naar hoofd- en subsegmenten én een kaartje waarop je kunt zien welk (sub)segment zich op welke plekken in het werkgebied bevindt.

Waarom is het segmenteren van huishoudens interessant?

Segmentatie is het opsplitsen van mensen in groepen van individuen met specifieke overeenkomsten in kenmerken, voorkeuren en gedragingen. De bibliotheek is er voor iedereen én mensen zijn niet in hokjes te verdelen. Toch is het slim om (potentiële) leden en bezoekers, op basis van bepaalde gemeenschappelijke overeenkomsten, in groepen in te delen. Op die manier kun je ze benaderen met aanbod en een boodschap die aansluit op hun behoeften. Hoe meer focus je aanbrengt, hoe relevanter je bent en hoe efficiënter je marketing- en communicatie-inspanningen zullen zijn.

Ondersteuning vanuit POI

Elke bibliotheek en multifunctionele culturele organisatie in Brabant en Limburg kan aan Cubiss vragen om een ledenbestand of werkgebied te verrijken met kwalitatieve informatie vanuit de Whize Guide of te segmenteren/kwantificeren via de Envisia-software. De benodigde uren worden gefactureerd, tegen Cubiss-tarief. Heb je vragen over dit bericht of interesse in Whize-data? Neem dan contact op met Ilse Pullens (i.pullens@cubiss.nl) of Romy van de Pol (r.vandepol@cubiss.nl). 

Naar overzicht Actueel en Blogs >>