28 februari 2019
/
Publicatie

Mediaopvoeding van het jonge kind

Dat bibliotheken een belangrijke rol kunnen spelen bij taal- en mediaopvoeding van het jonge kind is duidelijk. Maar hoe geef je deze rol vorm?  Veel bibliotheken zijn hier nog zoekende in. Daarom ontwikkelde Cubiss een totaalaanpak: Mediaopvoeding breder dan het woord. Vol praktische handvatten en inspiratie.

Media spelen een grote rol in het leven van jonge kinderen. Denk aan computers, tablets, smartphones en televisie maar ook aan de traditionele (voorlees-)boekjes. In bijna ieder huishouden zijn ze aanwezig. Daarom is het belangrijk om na te denken over de manier waarop media door jonge kinderen worden gebruikt. Hier ligt een belangrijke taak voor bibliotheken. De bibliotheek is immers een laagdrempelige organisatie waar ouders met kinderen komen en waar veel kinderopvangorganisaties en scholen mee samenwerken.

Koppel taal en media aan elkaar

Om ouders én professionals goed te kunnen ondersteunen is een goed doordachte structurele aanpak nodig. Dat vraagt om een duidelijke visie over mediaopvoeding. Door taal en media aan elkaar te koppelen, laat je mensen verder kijken en open je nieuwe deuren. Daag kinderen, ouders en professionals uit om te lezen, te kijken en te doen. Digitaal en analoog. Binnen en buiten.

Download de totaalaanpak

Dit document geschreven door Denise Bontje en Marloes Antens helpt bibliotheken om na te denken over een totaalaanpak van mediaopvoeding waarin taal én media hand in hand gaan. Ook biedt het handvatten om concreet aan de slag te gaan. Zowel binnen de muren van de bibliotheek, als daarbuiten.

jonge kind.PNG

Actiebox

Zin om aan de slag te gaan? De bijbehorende actiebox is op aanvraag te verkrijgen via educatie@cubiss.nl.