15 oktober 2020 Overige

Gespreksleidraad voor bibliotheken

Op naar een structurele samenwerking!

Kinderen en jongeren lopen risico op laaggeletterdheid. De urgentie om lezen en leesplezier te stimuleren is groot. Hier ligt een belangrijke taak voor bibliotheken, onderwijs en gemeenten. Een kwestie van de handen ineen slaan en samen investeren in de toekomst! Deze gespreksleidraad helpt je daarin.

Cubiss maakte een flyer met highlights uit recente rapporten in één overzicht met input van enkele Brabantse bibliotheken. Er zijn de afgelopen periode namelijk tal van (onderzoeks)rapporten en –adviezen verschenen over lezen en leesplezier onder jongeren. Denk aan het PISA-onderzoek en Lees! Oproep tot een leesoffensief. Bij elkaar veel (online) informatie die de urgentie en nut van ons werk benadrukken.

Scholen en bibliotheken worden aangemoedigd om, bijvoorbeeld in de vorm van de Bibliotheek op school, structureel samen te werken. Voor bibliotheken is het soms lastig de school binnen te komen, laat staan om er structureel aan de slag te mogen. In deze gespreksleidraad biedt Cubiss handvatten aan educatiespecialisten en leesconsulenten in het primair en voortgezet onderwijs die gesprekken voeren met schooldirecteuren en docenten. We baseren ons op de Golden Circle van Simon Sinek en reiken praktische tips en voorbeeldvragen aan die je als leesconsulent of educatiespecialist in je gesprekken met de school kunt inzetten.

Lees hier de gespreksleidraad

Schermafbeelding 2020-10-15 om 15.14.11.png

Downloads

Meer weten?
Neem contact op met: