Tellen

Impact bestaat uit deels uit tellen, een cijfermatige onderbouwing. Denk aan bezoekersaantallen, aantal activiteiten per thema of tevredenheidscijfers. Op welke manier verzamel je deze cijfers? Wat doe je met deze cijfers? En hoe zet je ze in om je impact aan te tonen?  

(cijfermatige) Data verzamelenicon data logica.png

Het impactverhaal bestaat uit tellen, vertellen en wetenschap. Het bijhouden van cijfers over de activiteiten is belangrijk. Als je kijkt naar ‘impact thinking’ is dit één van de stappen om te maken. Tellen, ofwel cijfermatige data, geeft antwoord op vragen als: Hoeveel activiteiten zijn er geweest? Hoeveel bezoekers zijn bediend? Welke samenwerkingen zijn opgezet?  Maar ook; met welk rapportcijfer wordt een bijeenkomst gewaardeerd door de bezoekers? Of nog beter; hoeveel bezoekers zouden de bijeenkomst aanraden aan bekenden?  

Deze relatief makkelijk te verzamelen data dient als basis bij het verzamelen van impactinformatie. De cijfers krijgen in combinatie met een verhaal en wetenschap waarde. Daarom is het belangrijk om een overzicht te maken van welke van dit type informatie al verzameld wordt en wat er met deze data gedaan kan worden rond impact. Plus welke informatie je als organisatie nog mist en hoe je die cijfers kunt verzamelen. 

Voor verantwoording hebben bibliotheken van oudsher cijfermatige data gerapporteerd aan gemeenten. Feiten als uitleningen, activiteiten en kosten stonden dan centraal. Tegenwoordig worden die cijfers steeds vaker ook aangevuld met bezoekersaantallen, ook van evenementen die de bibliotheek organiseert. Nog sterker wordt het als je deze cijfers ingekleurd worden door het verhaal van bezoekers en direct betrokkenen – zie vertellen. icon data cijfers.png

Veel bibliotheken verzamelen al allerlei data, denk hierbij aan de gegevens die met behulp van een ledenpasje opgeslagen worden, bezoekersaantallen door een scanner bij de deur, bezoekersaantallen van bijeenkomsten die bijgehouden worden doordat mensen zich moeten inschrijven. Maar ook gegevens die je als bibliotheek aan moet leveren aan het Bibliotheek OnderzoeksPlatform. Een deel van deze data wordt gebruikt ter verantwoording aan de gemeente en ook voor beleidskeuzes. Vaak valt er voor bibliotheken nog meer uit deze data te halen als het gaat om impact. Hoe je dat kunt doen?

Data voor impactverhaal

Belangrijk bij de afweging voor het verzamelen van data:

  • Doel: Waarom wil je impact aantonen? Wat wil je ermee bereiken?icon balans olifant.png
  • Doelgroep: Bij wie wil je impact aantonen? wat zijn kenmerken van deze groep en waar moet je rekening mee houden?
  • Mogelijkheden: Hoe ga je de data bij deze doelgroep ophalen? Kun je letterlijk tellen? Of moet je hen ondervangen door middel van bijvoorbeeld een vragenlijst?
  • Balans tijd/belang: Staat de tijd die besteed wordt aan het onderzoek in balans met het belang van het verzamelen van data? Maak keuzes op basis van de balans. 

TOOLS

Tools die aansluiten bij dit onderdeel

TIPS

Externe links die handig zijn voor het stuk tellen:

  • Zicht op effect- overzicht van instrumenten om zelf het effect van je aanpak te meten (Movisie)

  • IPA Guide - op pag. 47 staat een lijst met data om te meten rond impact

 


<< Terug naar impact toolkit