16
april
2024
dinsdag 16 april 2024 / 15:30 tot 17:00 , Online

Mini-masterclass - Samenhang tussen kerndoelen Nederlands, Burgerschap en Digitale Geletterdheid

De conceptkerndoelen Nederlands voor po en onderbouw vo werden eind 2023 gepresenteerd door SLO. Rond maart volgen de conceptkerndoelen voor Digitale Geletterdheid en Burgerschap. De doelen worden vervolgens in de praktijk getest en dan gaan ze het wetgevend traject in. De verwachting is dat de doelen in 2027 vastgesteld zijn en ingevoerd worden. 

2024 is dus een mooi jaar om aan de hand van de conceptkerndoelen te gaan kijken naar onze dienstverlening. Wat staat er nu precies in die kerndoelen? Grijpen de doelen voor Nederlands, Digitale geletterdheid en Burgerschap ergens in elkaar? Waar gaan scholen tegenaan lopen? Hoe kunnen bibliotheken daarin ondersteunen?  

Maar ook: waar zit onze taak precies? Wat zijn onze uitdagingen? Welke kennis (en vaardigheden) hebben we al in huis en welke kennis (en vaardigheden) hebben we nog nodig? Wat betekent dat voor onze organisaties? 

In drie bijeenkomsten gaan we daar dan ook op verschillende manieren uitgebreid op in. De mini-masterclass (16 april 15.30-17.00 uur) is voor alle bibliotheekcollega's in het educatieve veld, de Kenniskaravaan (13 mei 13.30-16.00 uur) voor lees-en mediaconsulenten en het vakberaad (18 juni) voor de onderwijsspecialisten en educatiemanagers. 

Programma mini-masterclass

Deze online mini-masterclass vindt plaats op dinsdag 16 april van 15.30 – 17.00 uur.  Anton Bakker, curriculumontwikkelaar bij SLO, vertelt over de ontwikkeling van de nieuwe kerndoelen. Hij zoomt daarbij vooral in op de samenhang van de kerndoelen Digitale Geletterdheid met de kerndoelen Nederlands en Burgerschap. 

Voor wie?

Deze mini-masterclass is interessant voor bibliotheekcollega's werkzaam in het educatieve veld (po en onderbouw vo). 

Aanmelden

Meld je aan via onderstaand aanmeldformulier.

 

Bekijk agenda-overzicht >>