Datum

Workshop internetbankieren bij de Bibliotheek Venlo

Anke Jacobs is Community Librarian Digitale Inclusie bij de Bibliotheek Venlo. Op 13 juni is er in de bieb een workshop 'internetbankieren' georganiseerd en Anke vertelt ons meer over die workshop. 

Bankkantoren sluiten en de acceptgiro behoort tot het verleden. Ook voor bankzaken is de digitale omgeving het nieuwe normaal. Zeker, vanaf je eigen bankstel een nieuwe pinpas aanvragen of een bankrekening openen kan ontzettend handig zijn. Mits je weet hoe dit moet. En dan blijkt ook hier dat dit lang niet voor iedereen het geval is. Internetbankieren is voor ruim 2,5 miljoen Nederlanders nog lang niet vanzelfsprekend. Daarbij komt ook nog de angst dat er iets goed mis kan gaan bij het digitaal regelen van geldzaken. De verhalen over WhatsApp-fraude, spoofing en phising zijn bestsellers. De noodzaak en tegelijkertijd de angst voor de overstap naar internetbankieren zorgt voor een enorm hoge drempel om daadwerkelijk die stap te zetten.

In de Bibliotheek Venlo is sinds kort een Informatiepunt Bankzaken. Hier helpen we mensen op weg met hun dagelijkse geld- en bankzaken, zoals het activeren van een bankapp of het digitaal opsporen van de juiste informatie. In aanvulling hierop organiseerden we op dinsdag 13 juni een volgeboekte workshop Internetbankieren. Tijdens deze workshop hebben we de deelnemers meegenomen op hun reis naar het internetbankieren. Wat houdt internetbankieren precies in, wat komt er allemaal bij kijken? Met welke kleine geheugensteuntjes ga je met meer zelfvertrouwen veilig gebruikmaken van het internet? Hoe ziet het inlogproces er eigenlijk uit?

Bij de algemene introductie bleek al snel dat alle deelnemers met dezelfde vraag zitten: hoe kan ik veilig internetbankieren. Aan de hand van de interactieve film* van de VeiligheidsAlliantie regio Rotterdam (VAR) zagen de deelnemers hoe spoofing en WhatsAppfraude werken. Bij de vraag of de meneer in de film zijn geld moest overmaken naar zijn kluisrekening door te klikken op een linkje, zeiden alle deelnemers in koor 'niet doen!'.

Op het einde van de workshop stonden de zeven gouden regels voor veilig internetten genoteerd op het notitieblokje, was de link naar de fraudehelpdesk opgeslagen in de telefoon en stonden de openingstijden van het Informatiepunt Bankzaken in de agenda. Of iedereen op het einde van de workshop zelfstandig kan inloggen bij de bankapp of website is nog de vraag en vergt in ieder geval oefenen. Maar zo gespannen als de gezichten waren bij binnenkomst, zo opgelucht stonden deze na de afronding van de workshop. 

* Deze film is van Regionaal Informatie en Expertise Centrum Limburg en kosteloos beschikbaar is voor alle Limburgse bibliotheken. De film is aan te vragen via Cubiss, stuur hiervoor een mail naar Dionne Klein

Naar overzicht Actueel en Blogs >>