Datum

Samenwerking Bibliotheek en Belastingdienst

Binnenkort breekt de periode van belastingaangifte weer aan. In voorbereiding daarop kwamen op maandag 11 december j.l. vertegenwoordigers van een tiental Brabantse en Limburgse bibliotheken bijeen om ervaringen uit te wisselen.

Sinds 2017 spelen de openbare bibliotheken een belangrijke rol bij de ondersteuning van burgers bij het doen van hun (digitale) belastingaangifte. Die eerste samenwerking tussen de bibliotheken en de Belastingdienst is goed verlopen. Om goed voorbereid te zijn op de komende periode van belastingaangiften, kwamen vertegenwoordigers van een tiental Brabantse en Limburgse bibliotheken bij elkaar in Weert om ervaringen uit te wisselen. Brenda Jacobs en Martien Burgers van team Relatiebeheer particulieren van de Belastingdienst verzorgden een presentatie.

Lokaal veel verschillen

De bibliotheekmedewerkers gingen in twee groepen uiteen om hun aanpak en ervaringen te bespreken. De belangrijkste bevindingen en aandachtspunten:

  • Er zijn lokaal erg veel verschillen waar je rekening mee moet houden. Met name het organiseren van spreekuren blijkt een uitdaging. Het is ingewikkeld om partijen te werven die bijeenkomsten in de bibliotheek kunnen verzorgen én om voldoende deelnemers te werven.
  • Het beleid van de bibliotheek blijkt van grote invloed te zijn op het vormgeven van de samenwerking met maatschappelijke dienstverleners. Stel je alleen een locatie beschikbaar of wil je als bibliotheek ook inhoudelijk een rol spelen?
  • De doorverwijzing naar het Taalhuis is (nog) niet altijd een vanzelfsprekendheid. Het is een grote wens om de lijnen tussen alle activiteiten voor burgers met beperkte basisvaardigheden kort te houden, maar daar moeten de samenwerkingspartners wel bij helpen.
  • De cursussen Klik & Tik en DigiSterker lopen over het algemeen goed; er zijn zelfs vaak wachtlijsten.

Belastingdienst: aandacht voor G!DS en kennisnetwerk

Brenda Jacobs verzorgde een presentatie met nieuws en ervaringen vanuit de Belastingdienst. Het team Relatiebeheer particulieren zorgt voor een sociaal vangnet voor organisaties die ondersteuning bieden bij belastingzaken. Uit onderzoek blijkt dat 60% van de Nederlandse bevolking hulp vraagt bij het invullen van de belastingaangifte. Brenda besteedde ook veel aandacht aan G!DS. Het is de bedoeling dat de bibliotheken al hun activiteiten rond de samenwerking met de Belastingdienst in G!DS opnemen, zodat de bellijn van de Belastingdienst op basis hiervan goed kan doorverwijzen. De hoop en verwachting is dat dit zal leiden tot bijvoorbeeld meer deelnemers voor belastingspreekuren in de bibliotheek. Brenda bracht verder nadrukkelijk het bestaan van het kennisnetwerk onder de aandacht. Dit is dé plek waar ondersteunende organisaties alle relevante informatie kunnen vinden met betrekking tot de Belastingdienst. Zo is hier onder meer alle informatie over de aangifte en toeslagen voor 2017 terug te vinden.

Actiepunten

Ter afsluiting van de bijeenkomst noteerden alle aanwezigen tenminste drie actiepunten waarmee zij aan de slag gaan, om ervoor te zorgen dat hun bibliotheek klaar is voor de komende aangifteperiode. Enkele actiepunten die wij optekenden:

  • extra aandacht voor het vullen van G!DS
  • meenemen van collega’s in de frontoffice in de samenwerking met de Belastingdienst. Het is van groot belang om alle medewerkers het hele jaar door bij te praten, zodat zij adequaat kunnen reageren op de vragen van bezoekers.
  • aan de slag met de communicatietoolkit
  • verdiepen in het kennisnetwerk van de Belastingdienst

Save the date: 22 januari

Op maandagmiddag 22 januari vindt in Utrecht een landelijke bijeenkomst Bibliotheek en Belastingdienst plaats. Ook hier staat met name de nieuwe aangifteperiode centraal. Klik hier voor informatie over het programma en aanmelding.

Meer weten? Neem contact op met Andrea Driesse via a.driesse@cubiss.nl of Yvonne van den Berg via y.vandenberg@cubiss.nl.

Naar overzicht Actueel en Blogs >>