Datum

 

Verrijking van de Taalhuizen met best practices van over de grens

Verslag werkbezoek Dublin (Ierland)

Afgelopen april vond er in het kader van het Erasmus+ project Extending The Literacy Houses Approach een werkbezoek plaats in Ierland. Dit rondom het onderwerp 'verrijking van de Taalhuizen met best practices', benaderd vanuit drie invalshoeken, namelijk: migranten, beleid en non-formeel & formeel Leren.

Voor het thema beleid hebben we een bezoek gebracht aan Dublin in Ierland. De groep deelnemers bestond uit 10 medewerkers van verschillende organisaties uit het West-Brabantse netwerk rondom Taalhuizen.

Lees hier het verslag!

Een tip van sluier:

  • Ierland heeft een sterk beleidsveld als waar het gaat om volwasseneducatie, met korte onderlinge lijnen tussen de verschillende organisaties.
  • Ierland is voor de uitvoering van de volwasseneducatie onderverdeeld in 16 districten met 16 Education and Training Boards, die in directe contact staan met de landelijke organisaties en het beleid direct passend bij de lokale situatie kunnen door vertalen en toepassen.
  • Het inzetten van vrijwilligers bij educatie is ingebed in samenleving/cultuur.
  • Het heeft voordelen om een sterke organisatie op nationaal niveau te hebben, die invloed kan uitoefenen op volwasseneneducatie. In Ierland vervult AONTAS die rol.
  • Er is relatief weinig aandacht voor de bestrijding van laaggeletterdheid bij autochtonen.
  • Het vergroten van basisvaardigheden wordt breed ingezet. Het gaat niet alleen om taal, maar heel duidelijk ook om rekenen en digitale vaardigheden.
  • Er is een duidelijke preventieve lijn in de activiteiten richting ouders van - met name jonge - kinderen (vergroten van ouderbetrokkenheid: kinderen helpen te leren, te lezen, te rekenen etc.).

 

Naar overzicht Actueel en Blogs >>