Datum

Masterclass Werken aan geletterdheid binnen het gezin

Uit onderzoek weten we dat kinderen uit laaggeletterde gezinnen een grote kans lopen zelf laaggeletterd te worden. Binnen de bibliotheek werken op dit vlak zowel specialisten Basisvaardigheden, BoekStart en de Bibliotheek op school aan geletterdheid. Met een gezinsaanpak om de cyclus van laaggeletterdheid te doorbreken worden ouders ondersteund in het verder ontwikkelen van hun basisvaardigheden én worden ze geholpen bij het voeren van een positieve (voor)leesopvoeding. Het is nog niet altijd vanzelfsprekend dat de specialisten de handen ineen slaan voor een integrale aanpak waarbij voorkomen en bestrijden van laaggeletterdheid met elkaar verbonden worden. In de masterclass Werken aan geletterdheid binnen het gezin hebben we dit onderwerp bij de kop gepakt.

Drukbezocht

Op 11 december kwamen 45 bibliotheekmedewerkers naar de Masterclass Werken aan geletterdheid binnen het gezin. Vijftien bibliotheekorganisaties waren met een team van specialisten van Jeugd en Onderwijs en Basisvaardigheden aanwezig. Onder leiding van Petra Doelen van Lost Lemon werden de deelnemers meegenomen in het onderzoek ‘laaggeletterden in beeld’ en met de ‘persona’s’ (doelgroepprofielen). De focus lag op het bereiken van NT1-doelgroep. De teams gingen stapsgewijs aan de slag met een actieplan waarbij gebruik werd gemaakt van de werkbladen van Hoger Bereik.

Wat heeft de masterclass opgebracht?

De deelnemers waren enthousiast over de geboden nieuwe inzichten en het oefenen met de strategie van Hoger Bereik om te komen tot een concreet plan voor een gezinsaanpak. De masterclass bood specialisten Jeugd en Onderwijs en Basisvaardigheden de gelegenheid om  voor de eigen bibliotheekorganisatie samen de mogelijkheden te inventariseren en een begin te maken met een plan van aanpak.

“Een mooi beginpunt”, zo gaven deelnemers aan. Het was een vol programma en de deelnemers hadden graag wat meer ruimte gehad voor uitwisseling van ervaringen en ideeën. Een goede reden voor een terugkombijeenkomst. Ook blijkt er behoefte aan ondersteuning op lokale vraagstukken.

Een mooie opdracht voor Cubiss om hierop actie te ondernemen! De adviseurs van de Brabantse projecten Versterken taalvaardigheid en Innovatie van de educatieve functie pakken dit gezamenlijk op.

Binnenkort meer hierover!

Naar overzicht Actueel en Blogs >>