Datum

"Klanken leggen het fundament van de taalontwikkeling"

Terugblik Kenniskaravaan Taalontwikkeling bij het jonge kind

“Het creatief spelen met de stem zorgt voor een rijke spraakontwikkeling, wat positieve gevolgen heeft voor de taal- en spraakontwikkeling in het algemeen,” vertelde Félice van der Sande van Het Muziekkwartier dinsdag 20 juni tijdens de Kenniskaravaan Taalontwikkeling bij het jonge kind. Ze pakte haar ukelele erbij en al snel zongen alle aanwezigen de Frans Bauer-klassieker Heb je even voor mij uit volle borst mee. Niet iedereen kende de tekst volledig, dus al snel werd overgestapt op lalalalalala. En daarmee demonstreerde Félice meteen de kracht van zang – je hoeft de tekst van een lied niet te kennen om toch mee te kunnen doen. Ook heel jonge kinderen die nog niet (veel) praten kunnen via liedjes dus hun stem leren gebruiken. Félice: “Door te experimenteren en met anderen te communiceren via de stem ontdekt en leert het zeer jonge kind steeds meer over de werking en het gebruik van de eigen stem.”

Eerder op de middag had logopedist Anneke Meeuwis van Koninklijke Kentalis al uitgelegd hoe belangrijk het is om kinderen bij wie een taalontwikkelingsstoornis (TOS) wordt vermoed, te helpen oefenen in het maken van klanken. “Klanken leggen het fundament van de taalontwikkeling,” zei zij. Ze legde vervolgens uit wat een taalontwikkelingsstoornis is, hoe je deze kunt herkennen en wat ouders en professionals kunnen doen om een kind met TOS te ondersteunen. Ook ging ze in op het verschil tussen taalachterstand en TOS. “Een TOS is een neurologische ontwikkelingsstoornis van genetische oorsprong,” vertelde Anneke. “Het ontstaat niet door bijvoorbeeld gebrekkig taalaanbod in de omgeving van het kind.”

Met hun presentaties vulden Félice en Anneke elkaar goed aan. Wil je meer weten over taalontwikkelingsstoornis en wat Koninklijke Kentalis kan betekenen in de ondersteuning van kinderen met een vermoeden van TOS? Hier vind je meer informatie over het aanbod, van onderzoek en zorg tot speciaal onderwijs en ambulante begeleiding bij reguliere scholen.  Voor meer informatie over het speels en muzikaal inzetten van de stem met en van zeer jonge kinderen kun je terecht bij Félice van de Sande van Het Muziekkwartier.

Naar overzicht Actueel en Blogs >>