12 juli 2021

In gesprek met Geert Welten

Goedemorgen Geert, je bent nu een dikke maand aan het werk als coördinator Logistiek bij Cubiss, als opvolger van Hens Koreman. Wat viel je op deze maand?

Vooral de kwantiteit van de logistiek. De chauffeurs bezoeken een twintigtal adressen per dag, zes dagen per week met zes busjes! De routes zijn echt flink gevuld. En chauffeurs bezoeken niet alleen bibliotheken maar ook scholen en andere instellingen.

Dan moeten de routes goed in elkaar zitten, denk ik?

Omdat de routes zo goed gevuld zijn, is het heel belangrijk dat het voorwerk is gedaan voordat de chauffeur komt. Als de kratjes netjes zijn opgestapeld, dan hoeft de chauffeur alleen de steekwagen eronder te zetten en kan hij door naar het volgende adres. Gelukkig hebben we dit in Brabant goed voor elkaar. De bibliotheken kennen het schema, weten rond welk uur we komen en zetten vaak de kratjes al (gesorteerd) klaar.

De chauffeurs denken echt mee, zaken die niet lekker lopen pakken ze direct met de bieb op. Het is fijn dat ze meedenkend zijn en eigen initiatief en verantwoordelijkheid tonen.

Heb je zelf meegereden?

Ja, ik ben een aantal routes mee geweest. Daar leer je toch het meeste van.

Ik wil sowieso een keer met alle chauffeurs meerijden, dan leer ik de chauffeurs beter kennen en zie ik alle locaties met eigen ogen. Waar zijn de opslagplekken, hoever moet je lopen, waar heeft de chauffeur mee te maken in zijn dagelijkse werkzaamheden.

Ik ken die kratten, die zijn zwaar als ze gevuld zijn. Lijkt me best een ding, niet alleen voor de chauffeurs, maar zeker ook voor de bibliotheekmedewerkers die ze klaarzetten.

Dat klopt. Daarom hebben we vorig jaar een pilot uitgevoerd op een deel van de routes met kleinere kratten, bijvoorbeeld op de Theek5 route. De aanleiding was inderdaad het gewicht van de grote kratten wanneer deze tot de rand gevuld zijn. Dan wegen ze soms wel meer dan 20 kilo! De kleine kratten zijn maximaal 12 kilo. Dat scheelt enorm!

En? Wat kwam er uit de pilot kleine kratten?

De pilot is goed bevallen. De bibliotheken en wij zijn tevreden. We kunnen meer bakken kwijt bij de bibliotheken. De bibliotheekmedewerkers kunnen gerichter uitsorteren. De chauffeurs kunnen dan ter plaatse sneller de materialen herverdelen, bij de grote kratten gebeurt dat soms pas bij Cubiss en wordt de inhoud de volgende dag pas afgeleverd. Door het ter plaatse herverdelen krijgen filialen die later op dezelfde route liggen, dezelfde dag de materialen. Het voordeel is de extra service voor de bibliotheken, maar zeker ook de verzuimpreventie voor de chauffeurs én de bibliotheekmedewerkers. Het scheelt heel wat til- en sjouwwerk.

Goed voorbeeld doet goed volgen?

We willen dit inderdaad breed uit gaan zetten. We gaan in het derde kwartaal een plan opstellen en dat delen we met de bibliotheken. En dan is het een kwestie van doen: gewoon de route rijden met de kleine kratten.

Waar ben je verder nog mee bezig?

Met route-optimalisatie. Hoe zitten de routes in elkaar, is dat logisch of kan dat beter? In sommige routes rijden we langs de hoofdbibliotheek, rijden dan naar de bij-filialen om materialen af te geven, om daarna weer langs het hoofdfiliaal te rijden. Dat is niet altijd een logische route en dus niet efficiënt.

Stel dat je de route- en weekplanning anders inricht, zonder het aantal bezoeken aan bij-filialen te veranderen, wat levert dat op? Misschien dat een logischere route wel inhoudt dat sommige filialen vaker bezocht kunnen worden.

Uiteraard nemen we in alle gevallen eerst contact op met de bibliotheek om de consequenties en voordelen samen te bespreken.

En verder?

We houden onze oren en ogen open en blijven op zoek naar verbeteringen. Heb jij een idee, meld het me. Heb je een leuke anekdote over onze chauffeurs of een (te) gekke foto, stuur maar door naar g.welten@cubiss.nl!

Als laatste wil ik alle biebmedewerkers bedanken voor het meedenken en hun medewerking. Ik zie een goede wisselwerking tussen chauffeurs en medewerkers en daar ben ik blij mee.

Meer weten?
Neem contact op met: