Datum

De ondernemende houding van de Bibliotheek

De wereld verandert snel en de rol van de Bibliotheek verandert mee. Ondernemende bibliotheekmedewerkers zijn daarom onmisbaar om als organisatie flexibel en wendbaar te blijven. Hoe zorg je ervoor dat je dienstverlening relevant blijft? Of dat je snel kunt inspelen op trends? In dit artikel verkennen we het belang van een ondernemende houding in bibliotheken en hoe je dit in de praktijk toepast.

Het belang van een ondernemende houding

Een ondernemende houding gaat verder dan het traditionele beeld van ondernemerschap en zakendoen. Het gaat over het nemen van initiatief, het zien van kansen en trends, het omarmen van verandering en het streven naar verbetering. Hierbij staat de doelgroep en hun behoeften centraal. Een ondernemende houding omvat eigenschappen zoals vindingrijkheid, creativiteit, proactiviteit en een goed aanpassingsvermogen.

Met een ondernemende houding kan de Bibliotheek zich sneller aanpassen aan de behoeften van haar gemeenschap. Daarnaast stimuleert het ook innovatie. Bibliotheekmedewerkers voelen de ruimte om nieuwe ideeën te verkennen en te experimenteren met nieuwe dienstverlening. Ook zorgt het voor persoonlijke en professionele groei.

Ondernemerschap in de praktijk

Tijdens de inspiratieochtend Ondernemerschap in de Praktijk op 14 september vertelde Wieske van der Velden van de Bibliotheek Eindhoven over haar rol en ervaringen als innovator. Zij maakt binnen de Bibliotheek Eindhoven veel gebruik van de methode Design Thinking. Design Thinking is een mensgerichte en oplossingsgerichte benadering voor het begrijpen van de behoeften van gebruikers en het ontwikkelen en testen van innovatieve oplossingen. Design Thinking omvat meerdere fasen, zoals empathie, definitie, ideevorming, prototyping en testen. Waarbij niet alleen wordt gekeken naar de behoeften van de gebruiker, maar ook naar relevante trends.

Omgaan met trends en ontwikkelingen

Een trend is een ontwikkeling die zich in een bepaalde richting beweegt. Dit varieert van grote maatschappelijke ontwikkelingen tot kortstondige hypes. Soms is een trend nog niet zichtbaar voor de buitenwereld, of is het juist de grondlegger voor andere trends. Om goed met trends en ontwikkelingen om te gaan kwamen de volgende tips en ervaringen naar voren:

  1. Kies je relevante doelgroepen. Maak bijvoorbeeld gebruik van de doelgroepen in Whize.
  2. Houd in de gaten wat er bij je doelgroep speelt en maak dit inzichtelijk met een trendkaart. Welke trends zijn relevant voor je doelgroep en zijn er raakvlakken met je dienstverlening?
  3. Let op de timing, soms heeft een ontwikkeling tijd nodig om breed geaccepteerd te worden in de samenleving.
  4. Wees onderscheidend, maar verlies je doelgroep niet uit het oog.
  5. Laat je weerstand en kritische blik bij nieuwe ideeën in eerste instantie los en sta open voor nieuwe ideeën. In latere fases mogen de beren op de weg aangepakt worden.
  6. Bij je prototype kom je er pas achter of iets aanslaat. Test je product of dienst bij de doelgroep. Wordt het doel niet voldoende behaald? Ga dan terug naar de tekentafel. Soms kan een kleine aanpassing al het verschil maken.
  7. Weet je doelgroep te vinden en te bereiken. Je kunt een zeer innovatief product hebben gemaakt, maar als de doelgroep hier niet van op de hoogte is, wordt de kans van slagen een stuk kleiner.
  8. Soms mislukken experimenten, en dat is oké! Achterhaal waarom het geen succes was en neem deze ervaring mee in andere innovatieprojecten. Ondanks dat het project mislukt is, heb je toch waardevolle informatie weten op te halen.
  9. Probeer niet voor alles het wiel opnieuw uit te vinden omdat het per se innovatief moet zijn; er zijn al veel middelen en innovaties beschikbaar. Als iets goed aanslaat, kun je dat verder optimaliseren.
  10. Gun jezelf af en toe een momentje van inspiratie. Leer over nieuwe onderwerpen door het lezen van magazines of het luisteren naar podcasts. Of sluit een volgende keer aan bij een sessie over Ondernemerschap van Cubiss!

 

Naar overzicht Actueel en Blogs >>