Blog

De Schoolschrijver 2018 komt eraan!

Plus de zeven dingen die ik leerde van De Schoolschrijver editie 2017

Fen zit vol overgave te schrijven. Zo ingespannen heb ik hem nog niet eerder bezig gezien. Net als zijn klasgenoten heeft hij van kinderboekenschrijver Peter Vervloed de opdracht gekregen om een spannend verhaal af te maken. Peter loopt tussen de schrijvende leerlingen door. Hier en daar helpt hij een kind op weg. ‘Hoe ga je verder?’ vraagt hij aan Fen, die inmiddels duidelijk voorligt op de rest van de klas. ‘Ik pak gewoon een ander blaadje,’ zegt Fen. Peter lacht: ‘Ik bedoelde eigenlijk: hoe ga je verder met je verhaal…?’

Wat is De Schoolschrijver?

De Schoolschrijver begon acht jaar geleden met één schrijver en twee scholen. Inmiddels krijgen jaarlijks vijftig scholen door het hele land de gelegenheid om deel te nemen aan dit creatieve en leerzame programma. Een half schooljaar lang wordt een kinderboekenschrijver als gastschrijver aan een basisschool verbonden. Drie klassen krijgen intensieve begeleiding: wekelijks een uur les. De overige klassen, de leraren en de ouders profiteren ook mee, in hun eigen bijeenkomsten met De Schoolschrijver.

Ervaringen

In 2017 heb ik het Schoolschrijver-traject op de voet gevolgd. Wekelijks woonde ik de lessen bij van Schoolschrijver Peter Vervloed aan groep 7 van basisschool De Muldershof in het Brabantse Beek en Donk. Over wat ik daar zag gebeuren, schreef ik een serie blogs. Terugkijkend is dit wat ik in dat half jaar leerde:

  1. Koester het lokale. Schrijven is niet iets dat ‘ergens anders’ gebeurt. Een lokale Schoolschrijver laat kinderen zien dat ook zij schrijver kunnen worden, als beroep of als hobby. Je eigen omgeving kan daarbij tot inspiratie dienen. Lees in mijn blog Andersomdag hoe groep 7 verkleed naar school komt en Peter de leerlingen een carnavalskraker laat schrijven.
  2. Voorlezen hoort erbij – ook voor de hogere groepen. In mijn blog Wat is het doel van jouw toverdrank? lees je hoe de leerlingen van groep 7 ademloos luisteren naar Joris en de geheimzinnige toverdrank en vervolgens de meest afgrijselijke recepten bedenken. Zozeer, dat Peter zijn klas ervan verdenkt de ingrediënten al op voorraad te hebben liggen.
  3. Stel leerlingen gerust. Schrijven is moeilijk. Elke schrijver die zegt dat dat niet zo is, moet je wantrouwen, zegt Peter. Maar wanhoop niet! Schrijven kun je prima leren. Lees in mijn blog Peter en de pageturners hoe hij groep 7 leert wat een cliffhanger is en hoe dat leerling Kristy inspireert tot het schrijven van een bloedstollend verhaal. En lees in mijn blog Elke schrijver zit verstopt in zijn verhaal dat je volgens Peter als schrijver eigenlijk niets fout kunt doen.
  4. Schrijven doe je niet alleen met je hoofd maar met je hele lijf. Hoe vinden drukke kinderen de concentratie om te schrijven? Lees in mijn blog Een achtervolging in vier O’s hoe Peter zijn leerlingen laat rennen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan (met schrijven dus).
  5. Werk multidisciplinair. Lees in mijn blogs Het verhalen vertellen is gebleven en Geen poppetjes maar karakters hoe Peter van schrijven ook geschiedenis, gym en tekenen maakt. En zijn persoonlijke favoriet ‘druziek’ natuurlijk (een combinatie van drama en muziek).
  6. Betrek de hele omgeving. De Schoolschrijver is er niet alleen voor leerlingen, maar ook voor leraren, ouders en leesconsulenten. Lees in mijn blog De meesterproef hoe niet alleen groep 7, maar ook hun juf Franka veel van Peter heeft opgestoken. En lees in de gastblog Een vijver vol inkt, geschreven door lees- en mediaconsulent Esther Göring van bibliotheek De Lage Beemden, hoe Peter de ouders van De Muldershof aan het lezen weet te krijgen.
  7. Maak er een feestje van. Schrijven en lezen is leuk. En als er dan ook nog eens een echte schrijver naar school komt, dan is dat iets om te vieren. Lees in mijn blogs Een pilletje om te leren schrijven en Schoolschrijver-seizoen feestelijk afgesloten in Helmond hoe Schoolschrijvers Jørgen Hofmans en Anja Vereijken feestelijk worden ingehaald en uitgezwaaid, inclusief tranen.

De Schoolschrijver ‘light’

Nu De Schoolschrijver is genomineerd voor de Astrid Lindgren Memorial Award 2018 (‘de Nobelprijs voor jeugdliteratuur’), is er nog meer reden om uit te breiden. De Schoolschrijver-maand biedt een programma vol inspiratie en plezier, maar minder intensief. De Schoolschrijver komt geen half schooljaar in de klas maar vier lessen: drie keer via het digibord en een keer live in de klas. Ook in dit maandprogramma is de schrijver maximaal aanwezig en worden er boekentips en schrijfopdrachten gegeven. Iedere les duurt een uur. Een andere toevoeging is De Schoolschrijver Academie, een training van een dagdeel op locatie voor leerkrachten, leesconsulenten en andere professionals.

schoolschrijvermaand.pngZie het filmpje over De Schoolschrijver-maand (nov. 2017)

 

 

 

 

Ook kennismaken met De Schoolschrijver?

Neem een kijkje in de keuken! Op 10 en 17 januari 2018 organiseert De Schoolschrijver een inspiratiesessie voor geïnteresseerden. De sessie op 10 januari met Schoolschrijver Annemarie Bon vindt plaats bij Cubiss in Tilburg. De sessie op 17 januari met Anja Vereijken is op basisschool Westwijzer in Helmond. Wil je je aanmelden, klik dan hier.

Win een boekenpakket

De Schoolschrijver wil graag meer scholen bereiken. Heb jij een originele en effectieve tip om het aanbod van De Schoolschrijver bij nog meer scholen bekend te maken? Mail dit dan vóór 15 januari aan info@deschoolschrijver.nl. De beste tip krijgt een boekenpakket met vijf mooie kinderboeken.

 

Naar overzicht Actueel en Blogs >>