Blog

Wat is het doel van jouw toverdrank?

De Schoolschrijver in actie: deel 2

Groep 7 van basisschool De Muldershof uit Beek en Donk heeft een vraag voor hun Schoolschrijver: ‘Hoe voel je je als je schrijft?’ Als antwoord laat Peter Vervloed hen een foto zien van zijn ‘lievelings-voorleesschrijver aller tijden’: Roald Dahl. De beroemde schrijver zit in zijn schrijfhok, het inmiddels welbekende schuurtje in de achtertuin van zijn woonhuis Gypsy House, en kijkt streng over zijn bril. ‘Ik heb ook een schrijfhok,’ zegt Peter. ‘Mijn schoonzoon noemt het Peters Paddenstoel.’ Daar in die paddenstoel, vertelt hij, ervaart hij wat Roald Dahl en al die andere schrijvers ook ervaren moeten hebben. Wat dat is? Peter stopt even, haalt een slabbetje tevoorschijn en doet het om. De klas leest hardop voor wat erop staat: ‘Ik ben de baas.’ ‘Inderdaad’, zegt Peter, ‘als schrijver kun je je eigen wereld scheppen, precies zoals jij dat wilt. Maar je knoeit ook weleens.’

In de boeken van Roald Dahl zijn kinderen de baas. De meeste volwassenen in zijn verhalen zijn heerszuchtig en dom, terwijl de kinderen dapper en verstandig zijn. Zoals Joris, in Dahls boek Joris en de geheimzinnige toverdrank. Peter leest er een stuk uit voor. Dan mogen de kinderen uit de klas zelf aan de slag. Ze gaan net als Joris een toverdrank bedenken. Peter vraagt hen om op te schrijven wat ze met hun toverdrank willen bereiken en wat er allemaal ingaat. De leerlingen kunnen niet wachten om te beginnen. Dit is interessante materie! ‘Nijlpaardenpoep,’ zegt Justin. ‘Ja, of van een olifant,’ voegt zijn overbuurman toe. Merle heeft zo’n lol in haar lijst met ingrediënten, dat ze die tussendoor even aan juf Franka Verhoeven komt voorlezen.

Raph mag op de houten kist staan om zijn recept voor toverdrank voor te lezen. De klas is te spreken over zijn vondsten, zoals ‘diarree van een meerkoet’. Ook Peter is onder de indruk: ‘Ik heb eens rondgelopen en jullie recepten gelezen en eerlijk gezegd: smerig! Ik verdenk een aantal van jullie ervan dat jullie de ingrediënten al lang op voorraad hadden liggen in de schuur. Jullie hebben alleen maar gewacht op een gelegenheid om het op te kunnen schrijven.’

Op het eind van de les komt lees- en mediaconsulent Esther Göring van bibliotheek De Lage Beemden nog even binnen. ‘Esther van de bieb’, zoals de kinderen haar noemen, wordt enthousiast meegetroond naar de 1 tegen allen-poster op het schoolbord. De klas heeft een weddenschap met de bibliotheek afgesloten. Ze gaan dit jaar tachtig boekopdrachten uitvoeren, die vermeld staan op de poster. De prijzen zijn zelfgekozen. Lukt het hen alle opdrachten uit te voeren, dan brengt Esther een film en chips mee. Lukt het niet, dan gaat de klas flyeren voor de bibliotheek. Na afloop van de les zal Esther me de schoolbibliotheek laten zien, een prettige, lichte ruimte naast het lokaal van groep 7. ‘Sinds scholen een bibliotheek op school hebben, is het aantal uitleningen in alle bibliotheken van Laarbeek omhoog gevlogen,’ vertelt ze. School en bibliotheek werken hecht samen. Bij elke gezamenlijke activiteit ziet ze het leesplezier bij kinderen groeien. Over De Schoolschrijver was ze dan ook meteen enthousiast.

Peter besluit zijn les met een paar boekentips, uit de kist die hij samen met Esther voor deze klas heeft samengesteld. Dummie de Mummie van Tosca Menten is deze keer zijn aanbeveling, samen met De GVR van Roald Dahl. Een leerling begint spontaan een lied over Dummie de Mummie te zingen, de rest van de klas valt in. ‘Dat is een van de opdrachten uit 1 tegen allen,’ fluistert juf Franka me toe.

Sanne van Heijst (adviseur van Cubiss) volgt een half jaar lang groep 7 van basisschool De Muldershof in Beek en Donk tijdens hun lessen van Schoolschrijver Peter Vervloed en bericht daarover in een serie blogs. De Schoolschrijver is een initiatief van de landelijke stichting De Schoolschrijver, met als doel om kinderen enthousiast te maken voor lezen en schrijven. Zo wil de stichting taalachterstand voorkomen (70% van de leerlingen verlaat de basisschool met onvoldoende schrijfvaardigheid). Een half schooljaar lang verzorgt een vaste kinderboekenschrijver daartoe wekelijks lessen en activiteiten op een school. De Schoolschrijver is dit jaar op verschillende plaatsen in Nederland actief, waaronder op negen basisscholen in Noord-Brabant. Het Schoolschrijvertraject vindt plaats in samenwerking met de lokale bibliotheek, de provinciale coördinatie is voor Noord-Brabant in handen van Cubiss.

Naar overzicht Actueel en Blogs >>