Blog

Het verhalen vertellen is gebleven

De Schoolschrijver in actie: deel 8

Vandaag is er toch nog een laatste Schoolschrijver-les voor groep 7 van BS De Muldershof in Beek en Donk. Eigenlijk stond er iets anders op het programma. Een vast onderdeel van Schoolschrijver is namelijk de ‘talentenklas’. Uit elk van de drie intensief begeleide klassen mogen een paar leerlingen nog wat langer doorwerken met hun Schoolschrijver. Maar hoe kies je die talenten?

Peter heeft vorige week met negen leerlingen bij elkaar gezeten. Zij waren uitgekozen omdat ze de mooiste Bokkenrijdersverhalen hadden geschreven. Maar voor deze week heeft hij besloten om gewoon weer met zijn drie klassen bij elkaar te komen. Voor het laatst, dat wel, want volgende week staat de afsluiting van het Schoolschrijver-seizoen gepland.

Klik hier of op de foto voor een leuk filmpje over Schoolschrijver Peter in actie.

Wat het precies is vandaag, daar kunnen Peter en juf Franka de vinger niet op leggen. Maar groep 7 is druk. Erg druk. Het is moeilijk je te concentreren als je buurman je wil laten zien dat hij een raar trucje met zijn oog kan, als je alvast plannen wilt maken voor het speelkwartier of als je samen met je vriendinnen heel hard moet lachen om het woord ‘kwarkstaaf’. Die energie moet dus ergens heen. Peter pakt zijn accordeon en samen zingen ze uit volle borst het lied over Pier van Lier. Dan zet hij de leerlingen in tweetallen en later in viertallen aan de slag om een rap te schrijven. ‘In de tijd van Bokkenrijder Pier van Lier zongen ze liederen, in de tijd van gamer Jeroen zijn het raps,’ legt Peter uit. ‘Wat hetzelfde is gebleven, is het elkaar verhalen vertellen.’

Het werken aan de rap is leuk, want je kunt er rare geluiden bij maken, of met je vingers knippen. Peter gaat de groepjes langs met zijn gitaar, om ritme en rijm uit te testen.

Dan heft Peter zijn hand. Het wordt stil. Tijdens de laatste gezamenlijke les heeft iedereen een verhaal geschreven. De verhalen van Diantha, Sanne en Sarah zijn tot drie beste gekozen. Zij hebben met Peter in de talentenklas gewerkt en mogen nu hun verhaal voorlezen aan de klas. Na afloop vindt er een geheime stemming plaats. Peter gaat rond met zijn hoed, waar iedereen een briefje met een naam in mag doen. De winnaar mag volgende week haar verhaal voorlezen tijdens de afscheidsbijeenkomst.

Als de les op zijn eind loopt, heeft Peter nog een paar woorden voor de klas. Hij bedankt groep 7 voor hun energie en vrolijkheid. Juf Franka bedankt Peter voor zijn lessen die voor zoveel lees- en schrijfplezier hebben gezorgd. En groep 7? Die stormt naar buiten: speelkwartier.

Sanne van Heijst (Cubiss) volgt een half jaar lang groep 7 van basisschool De Muldershof in Beek en Donk tijdens hun lessen van Schoolschrijver Peter Vervloed en bericht daarover in een serie blogs. De Schoolschrijver is een initiatief van de landelijke stichting De Schoolschrijver, met als doel om kinderen enthousiast te maken voor lezen en schrijven. Zo wil de stichting taalachterstand voorkomen (70% van de leerlingen verlaat de basisschool met onvoldoende schrijfvaardigheid). Een half schooljaar lang verzorgt een vaste kinderboekenschrijver daartoe wekelijks lessen en activiteiten op een school. De Schoolschrijver is dit jaar op verschillende plaatsen in Nederland actief, waaronder op negen basisscholen in Noord-Brabant. Het Schoolschrijvertraject vindt plaats in samenwerking met de lokale bibliotheek, de provinciale coördinatie is voor Noord-Brabant in handen van Cubiss.

Naar overzicht Actueel en Blogs >>