Blog

Een vijver vol inkt

De schoolschrijver in actie: gastblog

‘Goedenavond dames en heren. Ik ben Schoolschrijver. Of nee, laat dat school maar weg, ik ben schrijver. Ja, daar bent u stil van hè!’ Zo begint Schoolschrijver Peter Vervloed de oudersalon op basisschool De Muldershof. Op de oproep om vanavond aanwezig te zijn, zijn ruim dertig ouders afgekomen. Voor aanvang heeft iedereen een boek moeten uitkiezen uit een heleboel boeken die op een tafel klaar lagen. Peter legt uit dat hij als Schoolschrijver de kinderen leert spelen met woorden. Hij zingt een gedichtje van de schrijfster-aller-tijden, Annie M.G. Schmidt. Het gedichtje heet ‘De sprookjesschrijver’ en gaat over een schrijver die in zijn tuin een vijver vol inkt heeft omdat hij aan een inktpotje niet genoeg heeft.

‘Mijn ‘vijver vol inkt’ is een meisje, en ze heet Vonnie,’ vertelt Peter. Hij vertelt over zijn vrouw en het land waar ze vandaan komt, Indonesië. Zij vormen zijn inspiratiebron. Het allereerste boekje dat destijds van hem verscheen heet De kris danst en is geschreven ter nagedachtenis aan zijn schoonvader die tijdens diens laatste winter alle verhalen over Indonesië vertelde, maar uiteindelijk aan heimwee overleed.

Maar er moet vanavond ook gewerkt worden. Peter gaat rond met een hoed vol briefjes. Elk groepje ouders trekt een strookje waarop een vraag staat. Hierover gaan ze in gesprek. Het zijn vragen als: ‘Hoe denkt u over het lezen van stripverhalen?’ of ‘Welke boeken zijn geschikt voor mijn moeizaam lezende kind?’ of ‘Waarom of hoe lang moet ik mijn kind voorlezen?’. Er volgen zeer geanimeerde gesprekken.

Hierna zingt Peter weer een liedje, want hij is jaren werkzaam geweest als leerkracht ‘druziek’ zoals hij dat zelf noemt: drama en muziek. Dit keer is het een versje van Koos Meinderts.

De ouders worden weer aan het werk gezet. Ze hebben natuurlijk in het begin van de avond niet voor niets een boek gekozen. Iedereen krijgt vijf minuten om het boek te bekijken en er een stukje in te lezen. Eerst voelt dat nog een beetje onwennig, maar al snel zit iedereen verdiept in zijn of haar boek. Na deze vijf minuten volgt er een soort stoelendans. Er begint vrolijke muziek te spelen en zodra de muziek stopt vertelt iedereen aan de dichtstbijzijnde ouder over zijn of haar boek. In eerste instantie nog wat lacherig, maar al snel praat iedereen enthousiast over de diverse boeken. Zo wordt er heel wat uitgewisseld.

Peter sluit de avond af staand op zijn boekenkist, zoals hij ook wekelijks een boek presenteert voor de klas.

Alle aanwezige ouders krijgen als bedankje voor hun aanwezigheid een ‘goodie bag’: informatie over het traject De Schoolschrijver en een boek van Peter Vervloed. 'Wilt u het voor mij signeren?’ vraagt een ouder. En dan is het hek van de dam en vormt zich een lange rij van ouders die graag hun net ontvangen boek laten signeren en opdragen aan hun kind(eren).

De Schoolschrijver is een initiatief van de landelijke stichting De Schoolschrijver, met als doel om kinderen enthousiast te maken voor lezen en schrijven. Zo wil de stichting taalachterstand voorkomen (70% van de leerlingen verlaat de basisschool met onvoldoende schrijfvaardigheid). Een half schooljaar lang verzorgt een vaste kinderboekenschrijver daartoe wekelijks lessen en activiteiten op een school. De Schoolschrijver is dit jaar op verschillende plaatsen in Nederland actief, waaronder op negen basisscholen in Noord-Brabant. Het Schoolschrijvertraject vindt plaats in samenwerking met de lokale bibliotheek, de provinciale coördinatie is voor Noord-Brabant in handen van Cubiss.

Naar overzicht Actueel en Blogs >>