Datum

Een leven lang leren voor alle Brabanders

Innovatie van de educatieve functie van de bibliotheek

Hoe bereid je de Brabantse jeugd voor op de wereld van morgen? Goede taalontwikkeling is van groot belang om te kunnen functioneren als volwaardige burger. Vanuit een samenhangend programma Kunst van Lezen en ook vanuit de Brabantse Netwerkbibliotheek wordt systematisch gewerkt aan het ontwikkelen van taal en het bevorderen van verantwoord mediagebruik. Dat gaat het beste als het ook leuk is!

Iedereen vindt lezen leuk, alleen sommigen weten het nog niet
De school kan het niet alleen, ouders zijn belangrijk, de bibliotheek, kinderopvang, consultatiebureau en de verdere omgeving spelen een rol. Door goed samen te werken, en vanuit het gezamenlijk besef dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen, zijn resultaten zichtbaar. Plezier in lezen is de sleutel, daar is deskundigheid voor nodig. Het kan echt: voorlezen aan baby’s. Ook een MBO-leerling die zich ogenschijnlijk vooral verliest in gaming kan worden verleid tot het lezen van een boek.

De docent wiens verwachting van de mogelijkheden om de leerling nog aan het lezen te krijgen laag is, wordt hierbij geholpen door een enthousiaste leesconsulent. Motto hierbij is “iedereen vindt lezen leuk, alleen sommigen weten het nog niet”. Dagelijks een kwartier vrij lezen resulteert in het leren van 1000 extra woorden per jaar. Dat is de krachtige belofte die het beleid ondersteunt. Het programma “Kunst van lezen” draait al minstens 5 jaar. De resultaten worden gemeten en zijn hoopgevend en het bereik is groot.

Brabant leest (verder) in 2016...!
Het Brabantse netwerkproject ‘Innovatie van de educatieve functie’ luidt een nieuwe beleidsperiode in. In lijn met uitgangspunten uit het landelijke actieprogramma Tel mee met Taal, worden de doorgaande landelijke leeslijn, Boekstart, Boekstart in de kinderopvang, de Bibliotheek op school PO en de Bibliotheek op school VO verder uitgerold. Het doel hierbij is de leesvaardigheid en het leesplezier in Brabant te vergroten en bij te dragen aan de lokale, regionale, provinciale en landelijke doorontwikkeling van deze leeslijn. Daarnaast draagt dit project bij aan de aanpak van laaggeletterdheid in Brabant. We willen de geletterdheid in Brabant verbeteren, en daarmee de ontwikkeling van Brabant als Europese kennisregio.

Doelstelling is om het bereik van BoekStart, BoekStart in de kinderopvang en de Bibliotheek op school PO en VO nóg verder te vergroten bij Brabantse bibliotheken, kinderdagverblijven en primair en voortgezet onderwijs. Dit vanuit het besef dat samenwerking tot nog betere resultaten leidt. Vanuit de visie van Cubiss ‘Iedereen doet mee” wordt ook gekeken naar de mogelijkheden om vluchtelingen en asielzoekers te bereiken. In goed overleg met Vluchtelingenwerk, COA-organisaties en het onderwijs gaan we op zoek naar de juiste ondersteunende acties.

Voor meer informatie, kun je contact opnemen met Arabella Broers, projectleider Innovatie van de educatieve functie.
 

Dit artikel is opgenomen in de Cubissness (december 2015). Artikelen in deze nieuwsbrief zijn:

Naar overzicht Actueel en Blogs >>