Datum

Taalvaardigheid en het belang van inspirerende leeromgevingen

Hoe creëer je een inspirerende leeromgeving voor laagopgeleide volwassenen; een doelgroep waarvan een deel over onplezierige leerervaringen beschikt? Learn for life is één van de organisaties die zich over deze vraag boog. Learn for life, een Nederlands platform voor internationale volwasseneneducatie, houdt zich onder meer bezig met volwasseneneducatie (VE) op het gebied van basisvaardigheden voor laagopgeleiden.

Op 3 december presenteerde Learn for life samen met De Nieuwe BV de toolkit ‘Tophits voor een succesvolle leeromgeving’, en op 10 december een overzicht met Competenties voor (non-)professionals. Cubiss was erbij.

Toolkit
De overheid gaat uit van zelfredzame burgers die actief participeren in de doe-democratie. Niet alle burgers zijn hier toe in staat. De Nieuwe BV en Learn for life ontwikkelden de Toolkit ‘Tophits voor een succesvolle leeromgeving’. Zij deden dit in samenwerking met onder meer Maurice de Greef (Vrije Universiteit Brussel). De toolkit handelt over succesfactoren en inspiratiebronnen voor leerprocessen van kwetsbare groepen. De toolkit is gericht op empowerment van kwetsbare groepen voor wie het deelnemen aan de samenleving niet vanzelfsprekend is. Daarvoor heb je inspirerende professionals nodig, een aantal ‘gouden regels’ en goede randvoorwaarden. Naast deze regels en een checklist voor de randvoorwaarden geeft de Toolkit een overzicht van inspirerende projecten. De toolkit is te downloaden via het Learn for life-platform of via het informatiecentrum van EPALE.

Competenties voor (non-)professionals
Het actieprogramma van de rijksoverheid Tel mee met taal – waarin de departementen OCW, VWS en SZW gezamenlijk tegengaan dat mensen met een beperkte taalvaardigheid aan de kant komen te staan – gaat uit van de inzet van zowel professionals als vrijwilligers. Van belang is om hierbij na te denken over de vaardigheden waarover zij moeten beschikken, en over de taken die beide groepen krijgen toebedeeld. Professionals worden hier gedefinieerd als leerkrachten die een achtergrond in de VE voor basisvaardigheden voor laagopgeleiden hebben. Vrijwilligers kunnen ook professionals zijn; vaak zijn zij oud-docent, maar niet gespecialiseerd in deze specifieke doelgroep.

Learn for life heeft in het project SEA (Specialization for European Teachers of Basic Skills for Adults) met een aantal Europese partners beschreven over welke competenties de professionals en vrijwilligers dienen te beschikken. Het overzicht Competenties voor (non-)professionals beschrijft de pedagogische, andragogische en didactische vaardigheden, evenals de benodigde vakinhoudelijke kennis met betrekking tot eindtermen, methodieken en instrumenten voor de diagnose van vaardigheden van lerenden. Ook wordt er ingegaan op aspecten met betrekken tot professioneel handelen. Het overzicht is te downloaden via de website van SEA.

Contact
Cubiss maakt werk van het verbeteren van taalvaardigheid. We denken graag met u mee. Bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van lokale taalnetwerken of het trainen van taalvrijwilligers. Neem voor informatie en ideeën contact met ons op!

 

Dit artikel is opgenomen in de Cubissness (december 2015). Artikelen in deze nieuwsbrief zijn:

 

Naar overzicht Actueel en Blogs >>