Datum

Ouderpartnerschap en (voor)lezen

Investeer in de leesopvoeding - thuis en op school!

Ouders (meer) betrekken bij de leesopvoeding thuis is van groot belang voor het latere leesgedrag van een kind. De kans dat een kind een vaardige en enthousiaste lezer wordt, is namelijk vele malen groter wanneer er thuis wordt voorgelezen, ouder en kind naar de bibliotheek gaan, er gepraat wordt over boeken en er interesse getoond wordt in wat een kind leest. Binnen BoekStart in de kinderopvang en binnen de Bibliotheek op school zou ouderpartnerschap dan ook een vanzelfsprekend onderdeel moeten zijn.

Ouderpartnerschap
De kracht van ouderpartnerschap zit in de wederkerigheid: een wederzijdse betrokkenheid, een wederzijdse investering, een partnerschap tussen ouders en bijvoorbeeld kinderopvang, school en gemeente. Ouderpartnerschap is geen doel an sich maar een manier om het welzijn en de (lees)ontwikkeling van zeer jonge kinderen en jongeren te bevorderen. Het leidt tot betere (school)resultaten. En ouderpartnerschap geeft nieuwe energie en ideeën.

Invulling door de bibliotheek in samenwerking met Cubiss
Vanuit haar deskundigheid, en niet te vergeten haar maatschappelijke functie, kan en wil de bibliotheek een aanzienlijke bijdrage leveren aan de leesbevordering thuis. “Maar hoe pak je dat als bibliotheek aan?” was de vraag die vanuit de bibliotheken aan Cubiss werd gesteld.

Samen zijn hiertoe in het voorjaar 2015 de eerste stappen gezet, met onder meer een workshop in maart, verzorgd door David Kranenburg van Stichting Actief Ouderschap. We hebben toen kunnen proeven aan de mogelijke opzet van een ouderpartnerschapstraject en de wijze waarop de bibliotheek binnen BoekStart en de Bibliotheek op School aan de slag kan.

Een mooie aanvulling hierop is de in medio 2015 door BoekStart en de Bibliotheek op school, in samenwerking met Stichting Actief Ouderschap, georganiseerde Masterclass Ouderpartnerschap. Deze werd georganiseerd voor bibliotheekmedewerkers die werkzaam zijn binnen de genoemde projecten. Resultaat was onder meer een eerste aanzet voor een plan van aanpak. Dit is inmiddels landelijk uitgewerkt tot het (concept) Stappenplan ouderpartnerschap en Lezen voor Boekstart en Bibliotheek Op School. De definitieve versie is gereed in 2016.

Over welke stappen je als bibliotheek kunt zetten, schreef Stichting Lezen samen met Actief Ouderschap voor Het Nationale Bibliotheekcongres 2015 de folder: Werk maken van Ouderpartnerschap bij Lezen.
 

Stappen in 2016
Provincie Limburg, de Limburgse bibliotheken en Cubiss hebben aangegeven ook in 2016 actief te willen inzetten op ouderpartnerschap, in het bijzonder op ouderpartnerschap in taalarme gezinnen. Aanvulling op de bestaande landelijke initiatieven en producten is hierbij uitgangspunt. Het landelijke beleid vormt de leidraad voor aanvullende tools of programma’s. Denk hierbij aan aansluiting op het Actieprogramma Tel mee met taal, met name op Leesbevordering via Kunst van Lezen (actielijn 3 uit het programma) en Laagtaalvaardige ouders bereiken (actielijn 4a).

De keuzes voor aanvullende tools of programma’s worden de komende periode in gezamenlijkheid gemaakt. We houden u op de hoogte! Voor informatie of suggesties, neem contact met ons op!

 

Dit artikel is opgenomen in de Cubissness (december 2015). Artikelen in deze nieuwsbrief zijn:

Naar overzicht Actueel en Blogs >>