13 november 2019 Publicatie

Young professionals passen goed in de bibliotheek

 alleen weten dat zelf nog niet.  

Tessa Renne, student Communicatie - International Event, Music & Entertainment Studies aan de Fontys onderzocht in opdracht van Cubiss of bibliotheken een aantrekkelijke werkplek zijn voor young professionals. Conclusie: eigenlijk passen young professionals best goed bij de bibliotheek. Alleen weten ze dat vaak zelf nog niet. Ze vinden de bibliotheek namelijk vaak nog stoffig en oubollig. Hoog tijd dus om het nieuwe verhaal van de bibliotheek beter uit te dragen. 

Het onderzoek* van Tessa richtte zich op net afgestudeerden en mensen die in het laatste jaar zitten van relevante studies zoals letteren, sociale wetenschappen en journalistiek. Ook interviewde ze jonge bibliotheekmedewerkers (tot 35 jaar) die in de bibliotheekbranche werken.  


Wat vinden young professionals aantrekkelijk werkgeverschap? 

Young professionals zijn op zoek naar zingeving. Ze vinden het belangrijk om op een positieve manier maatschappelijke impact te hebben. Ze willen graag dat de waarden van de organisatie waarin ze werken overeenkomt met hun persoonlijke waarden. Van hun leidinggevende verwachten ze dat waardering en verbeterpunten constant worden uitgesproken, er veel oog voor persoonlijke omstandigheden is en verwachtingen wederzijds duidelijk worden afgestemd. Persoonlijke ontwikkeling vinden ze belangrijk. Ze willen ruimte om te ontdekken waar hun talenten liggen. Ze leren graag van de oudere generatie en hechten belang aan opleidingsmogelijkheden. Het liefst blijven ze ongeveer vijf jaar bij dezelfde werkgever.  Slecht leiderschap en hardnekkige bureaucratie zijn zaken waar young professionals slecht mee uit de voeten kunnen. Ook beperkte middelen (tijd en geld) zijn een ergernis. Ze hebben er wel begrip voor dat die laatste niet aan de organisatie ligt, maar een externe oorzaak heeft.  

Wat vinden young professionals belangrijk in een baan:

  • Regelmatig nieuwe uitdaging of een promotie  
  • Een goede werk/privé balans (flexibele werktijden) 
  • Een duidelijk carrièrepad  
  • Dat hun kwaliteiten (h)erkend worden 
  • Uitzicht op een hoger salaris of bonus;  

 


Wat zoekt de bibliotheek in een werknemer? 

De ontwikkelingen in de bibliotheekbranche vragen om een nieuw type medewerkers met andere vaardigheden en competenties. Deze  ‘nieuwe’ bibliotheekmedewerkers staan open voor vernieuwingen in het vak en veranderingen in de samenleving. Ze staan met beide benen in de maatschappij en hebben een proactieve, signalerende en innovatieve houding. Ook zijn ze ondernemend en zien ze voortdurend kansen voor nieuwe dienstverlening, projecten en activiteiten.  Ook de opleidingseisen veranderen. De nieuwe ontwikkelingen in de bibliotheekbranche zorgen ervoor dat er steeds meer vacatures op hbo-niveau komen zoals: mediacoaches, (lees)consulenten, projectleider/-medewerkers en communicatiemedewerkers.  

Kernwoorden voor de nieuwe bibliotheekmedewerker  

  • Innovatief 
  • Leergierig 
  • Zelfstandig 
  • Ondernemend/ initiatiefrijk  
  • Oog voor veranderingen in de samenleving 
  • Goede didactische vaardigheden 
  • Communicatief 
  • Netwerker 

 


Sluit de wens van de bibliotheek aan bij de wensen van young professionals?  

Op papier wel. Bibliotheken vervullen een maatschappelijke rol. Dat sluit aan op de wens van  young professionals om zinvol werk te doen en maatschappelijke impact te realiseren. Kernwoorden als innovatief, leergierig, zelfstandig en ondernemend spreken jonge mensen ook aan omdat dat aansluit bij de wens om zichzelf te ontwikkelen. Binnen een bibliotheek zijn er voldoende mogelijkheden om breed inzetbaar te zijn en door te stromen naar een hogere functie. Toch is dit niet het beeld wat veel young professionals bij de bibliotheek hebben. Ze vinden de bibliotheekbranche vaak stoffig en oubollig. Een sector waar niet veel meer gebeurt dan het uitlenen van boeken in een tijd waarin steeds minder gelezen wordt. Daar is dus nog veel werk te doen. De eerste stap is om het verhaal van de ‘nieuwe’ bibliotheek zelf beter uit te dragen. Het is dus belangrijk dat alle medewerkers het verhaal van de bibliotheek kennen maar ook kunnen vertellen en uitstralen. Bespreek met elkaar waarom je doet wat je doet. Op deze manier creëer je duidelijkheid en draagvlak. Het zorgt ervoor dat medewerkers eensgezind naar buiten treden en werken aan een zichtbaar imago.  


Hoe werf je jonge mensen?
Benadruk de maatschappelijke rol van de bibliotheek. Laat de maatschappelijke impact ook terugkomen in de vacaturetekst . Vermijd algemene eigenschappen en vaardigheden  en leg uit wat de functie precies inhoudt.  

En hoe houd je de young professionals die al in de bibliotheek werken tevreden?  

Wees een lerende organisatie. Wacht niet met feedback geven tot het jaarlijkse functioneringsgesprek.  Investeer in trainingen en andere opleidingsvormen. Laat jonge medewerkers daarnaast op allerlei plekken binnen de organisatie ervaring opdoen. On the job leren is aantrekkelijk voor deze generatie. Bovendien verklein je hiermee het risico dat belangrijke kennis en vaardigheden de organisatie verlaten door de uitstroom van oudere medewerkers. Koppel jong en oude werknemers aan elkaar en creëer tandemfuncties zodat ze van elkaar kunnen leren. Zo maak je het verschil tussen generaties bespreekbaar en voorkom je onderlinge frustraties . 

Meer weten? Lees de volledige scriptie van Tessa 

* De basis van dit onderzoek zijn diverse onderzoeken, waaronder de arbeidsmarktanalyse uitgevoerd in 2018, aangevuld met interviews.  


Terug naar overzicht Co-Lab 2019 >>

  

 

 

Meer weten?
Neem contact op met: