23 september 2024
/
Oplossingen

Visiespel Digitale Geletterdheid voor educatieteams (en basisscholen)

Om basisscholen goed op weg te helpen digitale geletterdheid te implementeren in hun onderwijs, is door Stichting Leerplan Ontwikkeling het Visiespel Digitale Geletterdheid ontwikkeld.. 

Voor bibliotheken

Bij Cubiss-BiSC hebben we het spel ook geschikt gemaakt voor educatieteams van de bibliotheek. Zo kun je met je team tot een visie komen op Digitale Geletterdheid en wat dat betekent voor je te voeren beleid en het aanbod aan de scholen. Het spel wordt (be)geleid door een spelleider van Cubiss en deze verzameld tijdens en na het spel de uitkomsten. In een nabespreking wordt dit aan het team of een delegatie daarvan gepresenteerd.

Het spel

De basis van dit spel is het curriculair spinnenweb: 9 verschillende onderdelen waarop je jouw aanbod afstemt. Bij elk onderdeel zijn stellingen gemaakt en daar gaat het team (of een delegatie daarvan) met elkaar over in gesprek. Zo krijg je aan het eind van het spel een overzicht wat voor jouw team de belangrijkste onderdelen zijn: jullie visie. 

Ook het spel spelen?

Wil je meer informatie over het SLO Visiespel of wil je het spel spelen met je educatieteam? Neem dan contact op met Barry Kuijpers.

“Wil je op school aan de slag met digitale geletterdheid? Dan helpt het als het team werkt vanuit een duidelijke visie. Het Visiespel Digitale Geletterdheid van SLO helpt hierbij.”- Website SLO.