4 juni 2020
/
Publicatie

Totaalaanpak: Taal en digitale geletterdheid

Wie niet goed is in taal kan ook online niet mee. Daarom is het logisch om digitale geletterdheid te integreren in taalonderwijs. Maar hoe doe je dat? En welke rol kan de bibliotheek hierin spelen? Dat lees je in de Totaalaanpak: Taal en digitale geletterdheid.

Kennisnet startte met de landelijke pilot ‘App Noot Muis’. Het doel van de pilot was om digitale geletterdheid stapsgewijs in het taalonderwijs te integreren. De inspiratie hiervoor kwam uit Zweden waar digitale geletterdheid al een structurele plek in het taalonderwijs heeft. Schoolbesturen uit Noord-Holland, Friesland, Groningen, Zuid-Holland en Noord-Brabant deden mee aan deze pilot.

Kennisnet vroeg Cubiss om vanuit de provincie Noord-Brabant mee te werken. Cubiss zocht hiervoor contact met scholenstichting RBOB de Kempen en haakte ook Bibliotheek De Kempen aan. De uitkomsten hebben we gebundeld in een online publicatie. 

In deze online publicatie geven we tips hoe je als bibliotheek de samenwerking met het onderwijs vorm kunt geven op het gebied van digitale geletterdheid. Ga ook aan de slag met een soortgelijk traject zodat digitale geletterdheid een structurele plek in het onderwijs krijgt. Want kinderen die niet digitaal geletterd zijn, zijn de analfabeten van de toekomst.

Klik onderaan bij downloads voor de publicatie!

Vragen? Neem contact op met educatie@cubiss.nl.