De kracht van verhalen in een digitale wereld
Aan de slag met mediaopvoeding als bibliotheek
In 2019 verscheen de publicatie: Mediaopvoeding: breder dan het woord. De brochure beschreef een totaalaanpak voor bibliotheken gericht op ondersteuning van ouders en professionals bij mediaopvoeding. Anno 2025 is het tijd voor een update. Hoe staan we er zes jaar later voor? En wat betekent dat voor de rol van bibliotheken bij mediaopvoeding?
In deze publicatie staan we stil bij de rol van de Bibliotheek. Dat doen we op zowel strategisch als uitvoerend niveau. Ook staan we stil bij acties die je als bibliotheek kunt en moet ondernemen op het gebied van mediaopvoeding. Deze acties zijn op te delen in interne en externe acties. Om deze acties in kaart te brengen, kan je gebruik maken van het invulblad.
Na een duik in de wereld anno nu, geven we antwoord op de volgende vragen:
- Waarom heb je als bibliotheek een rol bij mediaopvoeding?
- Wat houdt deze rol in?
- Wat zijn concrete acties die je als bibliotheek kunt ondernemen?
Download hieronder de publicatie en het invulblad, en ga aan de slag met mediaopvoeding in jouw bibliotheek.
Deze publicatie is ontwikkeld door Cubiss, in samenwerking met Denise Bontje.