Taalstimulering en cognitieve stimulering bij kinderen van 0 tot 2,5 jaar

Deze literatuurstudie is bekostigd met een subsidie van het programma Tel mee met Taal van de ministeries OCW, BZK, SZW en VWS. Tel mee met Taal investeert jaarlijks in projecten en activiteiten om laaggeletterdheid te helpen voorkomen en verminderen.

(taal) Achterstanden ontstaan al op heel jonge leeftijd en hebben verband met opvoedkenmerken van ouders. Hoogopgeleide ouders praten meer met hun kinderen, bieden een rijker taalaanbod en lezen meer voor. Hun kinderen profiteren van dat aanbod en beginnen goed toegerust aan hun onderwijsloopbaan. Andersom geldt hetzelfde. Kinderen uit gezinnen met een lagere Sociaal Economische Status ontwikkelen een achterstand ten opzichte van hun leeftijdsgenoten. Veel ouder-kind programma’s richten zich op deze thematiek. Eerder ontwikkelde Vinci www.pageturner-online.nl , voor ouders met kinderen in de VVE leeftijd. Het vervolg daarop wordt een ouder-kindprogramma voor nog jongere kinderen, van 0 – 2,5 jaar. Deze literatuurstudie is daarvoor de basis, en het uitgangspunt voor de verdere ontwikkeling van onze nieuwe interventie.