Datum

De kracht van verhalen in een digitale wereld

Aan de slag met mediaopvoeding als bibliotheek

Kinderen groeien op in een wereld vol media. Hoewel media meer zijn dan alleen het scherm, is dat scherm wel erg aantrekkelijk. Dat blijkt onder andere uit de Iene Miene Media onderzoeken van de afgelopen jaren (Netwerk Mediawijsheid, 2012-2024). Het schermgebruik onder jonge kinderen (tot zes jaar) neemt jaarlijks alleen maar toe. Kinderen beginnen steeds jonger en de media worden steeds vaker alleen gebruikt. Duidelijk is dat alle tijd die voor een scherm wordt doorgebracht, ten koste gaat van tijd om te spelen, bewegen en lezen. En hoewel media soms ter ontspanning door ouders worden ingezet, zorgen sommige media juist voor onrust door een overvloed aan prikkels.

Moet er dan een halt worden toegeroepen aan het mediagebruik onder (jonge) kinderen? Of is het juist aan bibliotheken om ouders en professionals te ondersteunen bij bewust mediagebruik en geschikt materiaal. En zo ja, hoe dan?

In de publicatie 'De kracht van verhalen in een digitale wereld' staan we stil bij de rol van de Bibliotheek. Dat doen we op zowel strategisch als uitvoerend niveau. Ook staan we stil bij acties die je als bibliotheek kunt en moet ondernemen. 

Bekijk de publicatie 

Deze publicatie is ontwikkeld door Cubiss, in samenwerking met Denise Bontje.

Naar overzicht Actueel en Blogs >>