Media spelen een grote rol in het leven van jonge kinderen. Denk aan tablets, smartphones en televisie maar ook aan de traditionele (voorlees-)boekjes. Dat de bibliotheek een belangrijke rol speelt bij taal- en mediaopvoeding van het jonge kind is duidelijk. De bibliotheek is immers een laagdrempelige organisatie waar ouders met kinderen komen en waarmee veel kinderopvangorganisaties en scholen samenwerken. Cubiss heeft bibliotheken de afgelopen jaren geholpen hun rol op het vlak van mediaopvoeding vorm te geven.
Cubiss richt zich vooral op deskundigheidsbevordering van in eerste instantie bibliotheekprofessionals zodat zij mediaopvoeding van het jonge kind structureel onder de aandacht kunnen brengen bij ouders, kinderopvangorganisaties en basisscholen.
Kleintje (digi)taal is een online- en offline mediaopvoedingtraining voor pedagogisch medewerkers. Bibliotheken hebben hierbij een ondersteunde rol.
De Mediaopvoeding Meter brengt de aandacht voor en status van mediaopvoeding bij opvang en scholen eenvoudig in kaart.
Cubiss ontwikkelt gedurende het hele jaar publicaties over mediawijsheid, zo ook over mediaopvoeding. Daarnaast volgt, bundelt en ontsluit Cubiss landelijke ontwikkelingen rondom dit thema.
Cubiss publiceerde een ‘totaalaanpak van mediaopvoeding’ voor bibliotheken om beleid te formuleren waarin taal én media hand in hand gaan. Een structurele aanpak met een duidelijke visie.
Lees de Mediawijs in het onderwijs- editie 'Samen spelen met media' waarin we vertellen hoe je media kan verbinden met spelen en leren.
Hoe laat je leesbevordering en mediaopvoeding heel eenvoudig hand in hand gaan? Marloes vertelt erover in haar blog.
Meer informatie over mediaopvoeding? Neem contact op met Marloes Antens via m.antens@cubiss.nl