Lezen voor het leven
Leesbevordering en mediabewuste informatievaardigheden in het primair onderwijs
In onze moderne samenleving is 80% van het werk gerelateerd aan lezen en schrijven. Wat je in het leven bereikt, hangt dus sterk samen met leesvaardigheid.
Kinderen die plezier hebben in lezen, hebben een rijkere woordenschat en een sterker leesbegrip. Maar ook hun bredere schoolprestaties gaan vooruit als ze veel lezen.
Daarom werken bibliotheken, scholen en gemeenten met de Bibliotheek op school structureel samen aan leesbevordering en mediabewuste informatievaardigheden van kinderen. Benieuwd waarom scholen vandaag met de Bibliotheek op school moeten starten? Bekijk de argumentenkaarten!
Leesbeesten & Luistervinken
Lezen is belangrijk, maar vooral ook heel erg leuk. Met de kinderboekenpodcast Leesbeesten & Luistervinken brengen we nog meer leesplezier in de klas. In deze serie podcasts staat het gesprek tussen kinderen en kinderboekenschrijvers centraal. Bij iedere podcast maken we ook een lesbrief. Hierin gaan kinderen aan de slag met belangrijke vaardigheden als spreken en luisteren. Ook digitale vaardigheden komen aan bod.
De Bibliotheek op school
De Bibliotheek op school streeft naar een sterke leescultuur, op school, maar ook thuis. Cubiss ondersteunt educatiemedewerkers in bibliotheken op deze gebieden door te hen te informeren, inspireren en professionaliseren.
Zo zijn de leesmediaconsulenten op hun beurt in staat een cruciale en onmisbare bijdrage te leveren aan de taal-, lees- en media-ontwikkeling van kinderen én hun leerkrachten!
Bouwen aan leesbevordering
In de brochure Bouwen aan leesbevordering vind je de aanpak en het aanbod van de Bibliotheek om invulling te geven aan leesbevordering in het primair onderwijs. De Bibliotheek beschikt naast een uitgebreide collectie ook over brede kennis en expertise op het vlak van leesmotivatie en digitale geletterdheid. Hiermee kan de Bibliotheek de school adviseren als professionele partner. Dat doet de Bibliotheek aan de hand van bouwstenen die samen een stevig fundament vormen. De inzet van de leesmediaconsulent vervult in die aanpak een sleutelrol binnen de samenwerking tussen school en bibliotheek.
Meer informatie?
Mail of bel met Renske Jongejan (Brabant) of Leanne Vroomen (Limburg).